Search Results for: "gyvenimas marse"

Prancūzija: didžiausias Viduržemio jūros uostas - Marselis (Foto)

Prancūzija: didžiausias Viduržemio jūros uostas – Marselis (Foto)

Artėja vasara – atostogų ir didesnių ar mažesnių klajonių po pasaulį bei atradimų metas. Visada yra be galo smagu apsilankyti miestuose, kurių gatvėmis dar nesi vaikščiojęs, tačiau visada yra ir tokių, į kuriuos vis norisi grįžti. Kiekviena šalis ir netgi kiekvienas miestas gyvena savitu ritmu, savaip žiūri į gyvenimą, kaimynus, užsieniečius, gatvėse sklando skirtingi kvapai. Viena mano mylimiausių šalių yra Prancūzija, taigi kviečiu keliauti drauge su manimi.

Pietiniai jūrų vartai į Prancūziją

Kelionę pradėkime nuo Viduržemio jūros pakrantės, čia įsikūręs antras pagal dydį Prancūzijos miestas ir didžiausias Viduržemio uostas – Marselis. Miestas čia vietomis dvelkia Afrika, kai kur architektūroje ryški Artimųjų Rytų įtaka, bet neabejotinai yra prancūziškas. Miesto centrą puošia senasis uostas, aplink jį šurmuliuojantis ir truputį Maroką primenantis turgus, daugybė kavinių ir restoranų. Saulei nusileidus už horizonto gyvenimas čia tik įgauna pagreitį – ūžiančios kavinės ir klubai ar romantiškas pasivaikščiojimas jūros pakrante – Jūsų pasirinkimas.

Marselį 600 m.pr.Kr. įkūrė graikai, tuomet miestas buvo vadinamas Masalija (gr. Μασσαλία). Vėlesniais laikais Marselis priklausė keltams, dar vėliau romėnams. Pasivaikščiojimai po miestą bus kupini atradimų, menančių visus 27 miesto istorijos amžius: graikiškai-romėniškų ištakų likučiai, viduramžių religiniai architektūros ansambliai, XVII ir XVIII a. turtuolių namai, prestižiniai XIX amžiaus statiniai, galiausiai – 21 amžiaus modernūs architektūriniai sprendimai. Miestas turtingas aikštėmis, paminklais ir muziejais.

Bazilika Notre Dame de la Garde

Kad ir kur eitumėte Marselyje, apsidairę visada išvysite auksinę Švč. Mergelės Marijos statulą, karūnuojančią Notre Dame de la Garde Bazilikos varpinės bokštą. Ši maišyto – romėnų ir bizantiško stiliaus šventovė stovi ant aukščiausios miesto kalvos La Garde (162 m).

1864 metais baigtos statyti Bazilikos kupolai puošti spalvotu marmuru, freskomis, sudėtingomis mozaikomis, 2006-aisiais buvo restauruota preciziškai nuvalant atmosferos, žvakių suodžių ir karo pėdsakus. Šiaurinėje Katedros fasado dalyje pastebimi kulkų ir sprogių artilerijos sviedinių palikti randai vis dar primena 1944 metais vykusį Marselio išlaisvinimo mūšį. Varpinę vainikuoja 9.7 m aukščio paauksuota Švč. Mergelės Marijos statula, pastatyta ant 12 metrų aukščio pjedestalo. Vietiniams ši statula yra miesto globėja, pagarbiai vadinama „La Bonne Mère“ arba geroji motina. Kiekvienų metų rugpjūčio 15 čia švenčiama Švenčiausios Mergelės Marijos ėmimo į dangų šventė (Žolinė) sulaukia gausaus piligrimų dėmesio. Nuo šventyklos atsiveria puikus panoraminis vaizdas su miesto stogais, juos supančiomis kalvomis ir, žinoma, Viduržemio jūra. Baziliką nesunkiai pasieksite pėsčiomis arba autobusu iš Senojo uosto.

Marselio Senasis uostas (Le Vieux Port)

„Le Vieux Port“ arba Senasis uostas yra pačiame miesto centre. Uostas šioje vietoje pirmą kartą įrengtas dar antikos laikais, pirmieji graikai čia atsikėlė 600 m.pr.Kr. ir įkūrė prekybos miestelį. Viduramžiais miestas išaugo ir tapo kanapių auginimo ir kanapių pluošto bei laivybinės virvės gamybos centru. Štai kodėl pagrindinės miesto gatvės vedančios žemyn, link Senojo uosto, pavadinimas yra Canebiere.

1800-aisias Marselio uostas vienu metu galėdavo priimti iki 1000 laivų ir per metus sulaukdavo per 18 tūkstančių laivų įgulų. Vėlesniais metais atsiradus garlaiviams uostas pasirodė beesantis per ne lyg seklus ir buvo perkeltas į naujai pastatytus La Joliette dokus. Antrojo Pasaulinio karo metu vykusiame Maselio mūšyje nacių kariuomenė uostą sugriovė, tačiau 1948-ais jis buvo atkurtas. Šiandien šis uostas yra išskirtinai tik turistinis, nesustojantis šurmuliuoti nei dieną, nei naktį.

Komercines bei prekybos funkcijas visiškai perėmė Šiaurinis uostas su įrengtais moderniais krovinių perkėlimo terminalais. Šiame uoste rekomenduoju apsilankyti tik tuo atveju, jei jus žavi milžiniški įrengimai, kranai, keltuvai ir didžiulis triukšmas, tiesa, didžioji uosto dalis nėra atvira turistams.

Senasis gailestingumo centras (Centre de la Vieille Charite)

Senasis gailestingumo centras yra 1671-1749 metais pastatyta, architekto Pierre Puget suprojektuota, trijų aukštų arkada, juosianti labiausiai impozantišką Provanso baroko bažnyčią. Pastatyta kaip gailestingumo prieglauda miesto varguoliams, ji labiau panašėjo į kalėjimą – XVII amžius Prancūzijoje buvo griežtas ir nesukalbamas. Elgetų medžiotojams (Chasse-gueux) buvo mokama už elgetų pristatymą į prieglaudos namus, kurie iš tiesų buvo ne kas kita kaip darbo stovykla. 1736 metais Centre buvo „priglausti“ 850 žmonių, iki 1760 m. jų jau buvo 1059, tačiau 1781-aisiais tapo nebepriimtina kalinti žmones vien dėl to, kad jie yra neturtingi, taigi skurdžių skaičius prieglaudoje sumažėjo iki 250.

Prancūzijos Revoliucijos metu Centras buvo naudojamas kaip kareivinės, kiek vėliau tapo prieglauda žmonėms Antrojo Pasaulinio karo metu netekusiems namų. Dabar šiame rausvo akmens pastate su įspūdingu arkiniu kiemu savo namus rado Viduržemio archeologijos muziejus ir Arfikos, Okeanijos ir Amerikos indėnų menų muziejus.

Friolų salos (Iles du Frioul)

Frioulų salos yra keturios įspūdingos baltojo kalkakmenio salos – Pomègues, Ratonneau, If ir Tiboulen – esančios visai netoli Marselio pakrantės.

Iki XVI a. jos buvo daugiausiai negyvenamos nors jose dažnai apsistodavo jūreiviai, norintys pailsėti nuo prekybos ar karo. 1516-ais Francois I lankydamasis Marselyje nusprendė, kad salos bus puiki vieta gynybiniams Marselio įtvirtinimams, taigi If saloje buvo pastatyta tvirtovė, vėliau tapusi kalėjimu. XVII-XIX amžiais salos buvo naudojamos kaip pakankamai izoliuota nuo žemyno karantino vieta žmonėms, galimai užsikrėtusiems maru ar cholera. Dabar šiose salose klesti jūros paukščių bei retų augalų populiacijos bei lankytojų laukia senosios karantino ligoninės griuvėsiai, Caroline ligoninės ir Ratonneau tvirtovės pastatų kompleksai.

1974 m. buvo įkurtas mažytis kaimelis Port Frioul, tapęs floros, faunos, paplūdimių ir vandens kokybės tyrinėtojų baze. Dabar čia įsikūręs ne vienas restoranas, o vietiniame uoste yra apie 700 laivų švartavimosi vietų.

If tvirtovė (Chateau d’If)

Ši pilis tapo plačiai žinoma dėka Aleksandro Diuma romano Grafas Monte Kristas (A.Dumas, Le Comte de Monte Cristo). Ši XVI a. Tvirtovė, vėliau virtusi, kalėjimu yra pastatyta 30 kv.km. ploto saloje, 3.5 km į vakarus nuo Le Vieux Port. If tvirtovėje daugiausia buvo kalinami politiniai kaliniai, vienas žymiausių kalinių buvo rašytojas, diplomatas ir laisvasis masonas Honore Gabrielis Mirabeau, įkalintas už vykdytą veiklą Prancūzų revoliucijos metais, čia kalinti 1871 metų Komūnos dalyviai, gausybė protestantų. Pažymėtina, kad dauguma kalintų žmonių savo dienų galo sulaukė kalėjimo požemiuose, taip ir neišėję į laisvę. 1890 kalėjimas buvo panaikintas ir sala atidaryta visuomenei.

Aplankyti If ar kurią kitą Friolų salą galite pasinaudoję Senajame Marselio uoste esančių keltų paslaugomis, išsinuomoję laivą ar pasinaudodami organizuojamais turais.

Castellane fontanas

Viduryje Castellane aikštės į dangų stiebiasi 1911 m. skulptoriaus Allar projektuotas paminklas, apsuptas trykštančio vandens purslų. Castellane fontanas yra pagrindinių miesto gatvių – Rue de Rome, Boulevard Baille, Avenue Jules Cantini ir Avenue du Prado – sankryžoje.

Marselis istoriškai turi gan įdomų santykį su vandeniu. Nors miestas yra prie Viduržemio jūros ir yra gausiai apsuptas vandens, tačiau dažnai susigrumdavo su iššūkiu aprūpinti gyventojus pakankamu gėlo vandens kiekiu. Šiam tikslui buvo sukurtas didžiulis kanalų ir akvedukų tinklas, atvedantis gėlą vandenį nuo Durance kalnų ir Ronos upės į miestą. Tokia vandens tiekimo sistema pradėjo veikti dar 1849. Iki pat 1970-ųjų Marselis gėlu vandeniu buvo aprūpinamas tik akvedukų ir kanalų sistemos pagalba, šiandien ši sistema tiekia per du trečdalius miesto sunaudojamo vandens. Taigi, Castellane fontanas, iliustruodamas miesto ir vandens santykį, vaizduoja Ronos upę, Viduržemio jūrą, liūtis bei šaltinius.

Faro rūmai (Palais du Pharo)

Ar nebūtų šaunu būti princu? Atvysti prie jūros ir kiek pabuvęs nusprendi, kad miestas tau patiko, tada užsimanai čia turėti nediduką namą atostogoms. Miestas tau tuoj pat skiria patį geriausią žemės sklypą su puikiu vaizdu į jūrą, kur tu pasistatai puikiu rūmus. Tokia buvo Antrosios Prancūzijos Respublikos prezidento Louis-Napoleono III kasdienybė. 1852 rugsėjį, lankydamasis Marselyje, jis prasitarė, kad miestas jam patiko, tuomet kaip mat gavo dovanų Faro iškyšulį su vaizdu į Senąjį uostą ir If salą, po to jam buvo pastatyti nuostabūs Faro rūmai, na ir žinoma, vėliau nei į tuos rūmus, nei į Marselį jis niekada nebuvo atvykęs ar apsistojęs. Laimei, jo žmona šiuo atveju pasirodė tikra kilniaširdė – Imperatorienė Eugenie rūmus gražino miestui.

1904 m. rūmai buvo paversti medicinos mokykla. Pakeitus pastato paskirtį ir jį pritaikius mokyklos reikmėms buvo parasta dalis buvusio grožio. Šiai dienai pastatas yra dar kartą rekonstruotas, jį paverčiant moderniu konferencijų centru, su daugybe konferencijų salių ir restoranų, kruopščiai paslėptų po žeme.

Pastatą juosia Faro sodas, taigi galite užsukti ir pasimėgauti nuo kyšulio atsiveriančiais vaizdais ar apsilankyti rūmuose, kur dažnai yra rengiamos meno parodos. Rūmų sodas mėgstamas šeimų, įsimylėjėlių bei piknikautojų, praleidžiančių čia ne vieną valandą.

Pasivaikščiojimas pakrantės taku

Bene labiausiai mano mėgstama atkarpa pasivaikščiojimams Marselyje yra pakrantės takas, prasidedantis Senajame uoste ir pasibaigiantis ties Prado paplūdimiais. Tai šeši kilometrai, įspūdingi ant uolos pastatyto miesto ir jūros vaizdais, tolyje baltuojančiais laivais ir Friolų salomis.

1848 metais buvo nuspręsta statyti magistralinį pakrantės kelią, įdarbinant tuo metu bedarbystės smarkiai kamuotus miestiečius. Tiesdami kelią dirbo per 8000 žmonių, o darbai vyko net 15 metų. XX amžiaus pradžioje takas tapo mėgstama pasivaikščiojimų ir pasisėdėjimų vieta, na o šiandien, ypač vakarais, sutiksite, prasilenksite ar būsite aplenkti gausybės bėgiojančių žmonių. Tai puiki vieta vakariniam krosui.

Pasirinkę pasivaikščiojimams šį maršrutą, nepamirškite ir maudymosi kostiumo, kadangi praeisite porą paplūdimių. Ankščiau šie paplūdimiai buvo privatūs, taigi norėdami pasivartyti smėlyje ir atsigaivinti jūroje, būtumėte turėję pakloti vieną-kitą franką. Prieš keletą metų miestas paplūdimius susigražino ir kviečia mėgautis saulės voniomis ir jūros vandeniu nemokamai. Drąsesniems, nebijantiems vandens, pasiūlyčiau kitokį būdą pasinerti į vandenį – prieisite keletą nedidelių įlankų, kur į šalį pasidėję kelnes ir marškinėlius galite prisijungti prie vietos paauglių ir šokti į turkio spalvos vandenį tiesiai nuo molo. Beje, vietiniai tai daro su batais, taip išvengdami dugne tarp akmenų besimaitinančių jūros ežių spyglių.

Vakarienei – jūros gėrybių šokis ir anyžinė gaiva

Ne vieną valandą paskyrę pasivaikščiojimams Canebière gatve, kelis kart apsuksite senąjį uostą, jame įsikūrusį, katik pagautos žuvies ir malonių niekučių pilną, turgų, gal būt netgi paplaukioję laivu – garantuotai praalksite.

Numarinti kirminą galite vos išsukę iš senojo uosto į siaurą gatvelę, kur kebabinės savininkas turkas Jums pagamins didžiulį kebabą susuktą lavaše. Neišsukdami iš pagrindinių gatvių galite sukirsti picą ar kepsnį žiūrėdami į Viduržemio jūros panoramą. Tačiau jeigu norite paragauti kažko tradicinio marselietiško, tai pasirinkimas kiek sumažės. Bet kuriuo atveju, kad ir kurį restoraną pasirinksite, siūlau paragauti Bouillabaisse žuvies troškinio su naminiu Aioli majonezu aptaptais skrebučiais, o aperityvui išgerkite anyžinio Pastis, atskiesto šlakeliu vandens ir atšaldyto ledukais.

Bouillabaisse – yra kulinarinė Marselio garsenybė, ją savo virtuvės pasididžiavimu laiko ne vienas restorano virtuvės šefas. Bouillabaisse yra tradicinis Provanso žuvies troškinys-žuvienė, o pats receptas kildinamas iš Marselio. Šis patiekalas gaminamas iš ne mažiau kaip septynių Viduržemio jūros žuvų rūšių, moliuskų, vėžiagyvių ir daržovių, gausiai pagardinama žolelėmis ir prieskoniais.

Pastis yra nemažiau garsus, iš anyžių gaminamas alkoholinis gėrimas. Kaitinant Viduržemio saulei vartokite alkoholinius gėrimus atsakingai, pastarasis yra net 45° stiprumo.

Mantas UOSIS

Bohemos gyvenimas

Bohemos gyvenimas

Šioje meistriškoje komedijoje režisierius atgaivina klasikinį Henri Murger romaną apie bohemos gyvenimą. Ilgus metus bandęs adaptuoti veiksmo vietą Helsinkiui, Kaurismäki…

„Mokslo sriuba“: norite tapti kosmoso turistu? Bilieto kaina – 250 tūkstančių JAV dorelių

„Mokslo sriuba“: norite tapti kosmoso turistu? Bilieto kaina – 250 tūkstančių JAV dorelių

JAV prezidentas Džonas Kenedis 1961 m. inicijavo „Apollo“ programą. Prie šios sudėtingos ir nesuvokiamai brangios programos įgyvendinimo prisidėjo apie 400 000 įvairių specialistų bei daugiau nei 20 000 įmonių ir universitetų. Pirminis programos tikslas – sukurti raketą, galinčią žmones nuskraidinti į Mėnulį.

Naktis – šaltų nervų ir pozityvumo metas

Naktis – šaltų nervų ir pozityvumo metas

Koks klubas be stiklinių, bokalų ir taurių? Kokia naktis be barmenų? O kokie gi tie žmonės, aukojantys laiką, nors galėtų linksmintis ar ilsėtis tam, kad gerai (tik iš pradžių) jaustųsi kiti?

Marso kainoraštis: kas

Marso kainoraštis: kas, kiek ir už ką?

Kažkas (niekas nepamena, kas) yra teisingai pastebėjęs: nekilnojamojo turto rinkoje svarbūs tik trys dalykai – vietovė, vietovė ir dar kartą vietovė. Panašu, kad taip. Ankštas kaip kišenė kambarėlis, pilnas šmirinėjančių tarakonų, per mėnesį atsieina 36 tūkst. JAV dolerių, nes jis – Manhatano Vest Viladže, Niujorko širdyje. Tiesa, dar ankštesnis mažutis nusileidimo aparatas su pripučiamais kambariais Marse kainuotų apytikriai 200 mln. „žalių“. O kur dar transportavimo išlaidos. Ir, savaime suprantama, maistas.

Nelabai rimtai apie kartais rimtą muziką su Repo Seniais (interviu)

Nelabai rimtai apie kartais rimtą muziką su Repo Seniais (interviu)

Ruošdamiesi Repo Senių akustiniam koncertui Trakų gatvėje įsikūrusiame „Marse“ kalbamės su vienu iš jų. MC Klesnas mums pasakoja apie rimtą (ir nelabai) muziką, kuri tampa miesčionišku folkloru.

„Kino pavasariui“ artėjant -  filmų rekomendacijos (Video)

„Kino pavasariui“ artėjant – filmų rekomendacijos (Video)

Artėja laikas geram kinui. Kinui, kuris atveria akis. Kovo 15-29 dienomis išskirtinių filmų laukiančius džiugins „Kino pavasaris“. Festivalis jau 17-tą kartą veržiasi į lietuvių sielas, kad jas suvirpintų, priverstų suklusti, išsgirsti, susimąstyti ir pajausti. Jau vadinamas sparčiausiai augančiu kino festivaliu Rytų Europoje, pernai „Kino pavasaris“ sulaukė net 64 tūkst žiūrovų. Šiemet tikimąsi dar didesnio kino mylėtojų antplūdžio. Kovo vidurys jiems taps tikra kino švente, nes bus siūloma dar daugiau filmų – beveik du šimtai – įtinkančių įvairiausiam skoniuia: laukiantiems dramatiškų pasakojimų, aštrių pojūčių mėgėjams, dokumentikos gerbėjams ar mėgstantiems animaciją. Šiais metais prie „Kino festivalio“ prisijungęs VIASAT komedijų festivalis dovanos šūsnį smagių, ironiškų filmų, kurie kvies lietuvius pasitikrinti savo humoro jausmą.
Šį pavasarį netrūks ir skandalingų bei šokiruojančių juostų, kurios neabejotinai sukels diskusijų. Tačiau to ir siekia “Kino pavasaris” – dovanoti kitokį ir visada įsimintiną kiną.
Kino šventė – festivalis “Kino pavasaris” – lauks Jūsų kovo 15-29 dienomis
GENERATION P
Rež. Victoras Ginzburgas (Rusija)
Kas skaitė garsųjį Viktorą Peleviną, žino, kad nuotaikingumo ir „čiuožiančio stogo“ efekto iš šio filmo tikrai galima tikėtis. Būtent pagal šio Rusijos rašytojo kultinę knygą „Generation P“ pastatytas šis filmas. Jaunas poetas Vavilenas Tatarskis jau spėjęs nusivilti gyvenimu pokomunistinėje Maskvoje. Įsidarbinęs reklamos agentūroje, jis netrukus suvokia, kad turi gebėjimą talentingai kurti reklamas. „Pepsi Cola“, „Sprite“, „Snickers“, „Parliament“ – Tatarskio meistriškai apvilkti rusiško glamūro komunikacijos rūbu produktai sparčiu žingsniu veržiasi į šalies rinką. Jaunasis reklamščikas klęsti, patiria patogaus gyvenimo gardumą, tačiau ateina ta diena, kai aukso gysla ima trauktis. Ko griebtis, kai išsenka kūrybinės idėjos: LSD, grybų, kokaino ar degtinės? Kelionė į kūrybinio įkvėpimo paieškas atneša herojui naujų potyrių.
GEORGE’AS HARRISONAS: GYVENIMAS MATERIALIAME PASAULYJE
„George Harrison: Living in the Material World“
Rež. Martinas Scorsese (JAV). Dokumentinis
Garsusis kino kūrėjas, Oskaro statulėlės savininkas, Martinas Scorsese šį kartą imasi dokumentikos. M.Scorsese atskleidžia mažiausiai viešumoje „skalbtą“ legendinės grupės „The Beatles“ narį George’ą Harrisoną. Kai visų akys buvo nukreiptos į Johną Lennoną, Paulą McCartney ir akies kraštelis dar užkliūdavo už Ringo Starr’o, tylusis George’as Harrisonas liko tarsi šešėlyje. Tačiau jo gyvenimas sproginėjo įvykiais tarsi kaitinami kukurūzų spragėsiai: pokario Liverpulio vargai, „bitlų“ manija, LSD era, lemtingas užpuolimas, pasinėrimas į indų religiją ir gyvenimo paieškos už materialumo ribų. Filme kalba muzikanto žmona Olivija, vienintelis sūnus Dhani, gyvi „The Beatles“ nariai, Yoko Ono, Ericas Claptonas, režisierius Terry Gilliamas ir kiti.
DAIKTŲ APSĖSTI
„A Glorious Mess“
Rež. Urlich Grossenbacher (Šveicarija). Dokumentinis
Tai dokumentinis pasakojimas apie žmones, kurių pasitaiko turbūt kiekvienoje šeimoje ar bent giminėje – apie mėgstančius kaupti daiktus. Jie, šiukštu, neišmes nė vienos senienos, tardami legendinę frazę „o jei kada prireiks“ ir dėdami daiktą į dulkėmis apsitraukusią bei gausiai prigrūstą lentyną. Režisierius atveria tokių „apsėstųjų“ lobių saugyklas ir supažindina su savotiškais jų išradimais, pavyzdžiui, dangoraižiais iš senų garsajuosčių. Kiekvienam iš šių kolekcionierių daiktai yra mielesni net už šeimos narius bei draugus. Meilė daiktams taip pat sukelia konfliktų ne tik su artimaisiais, bet ir su kaimynais bei pareigūnais. Tarptautiniame Lokarno kino festivalyje „Daiktų apsėsti“ išrinktas geriausiu filmu programoje „Kino kritikų savaitė”.
PRIKLAUSOMYBĖ GARANTUOTA
„Addiction Incorporated“
Rež. Charles Evans Jr. (JAV). Dokumentinis
Milžiniškos tabako koorporacijos visada apipintos gandais ir įtarinėjimais. Šis filmas pasakoja apie vieną iš šios industrijos krizių, kai paaiškėjo, kad cigarečių gamybai naudojama cheminė medžiaga, padidinanti priklausomybę nuo tabako ir rūkalų. Tai paliudijo vienu didžiausių skundikų dabar vadinamas Victoras DeNoblis, dirbęs vienoje tabako kompanijoje 1990 metais, kai ši priklausomybę didinanti medžiaga buvo atrasta. Nepaisydamas konfidencialumo sutarties, jis 1994 metais viešai pasidalino savo nuo visuomenės slepiamomis žiniomis, tuo suvienydamas žurnalistus, politikus, teisininkus bei informatorius siekti, kad valstybė reglamentuotų tabako industrijos veiklą.
ANTROJI ŽEMĖ
„Another Earth“
rež. Mike Cahill (JAV). Fantasy ir Sci – fi gerbėjams
Muzikos profesorius Džonas ir talentinga studentė Roda naktį pakliūva į autoavariją. Įvykio nebūtų, jei mergina vairuodama nebūtų užsižiūrėjusi į suspindusią naują planetą danguje. Sužalotas Džonas nutraukia ryšius su mylimąja. Roda, sutikusi jį po kelerių metų, išvysta žmogų, nugrimzdusį į alkoholį ir depresiją. Tuo pat metu mokslininkai išsiaiškina, kad merginos matytoje planetoje gyvena tokie pat žmonės, kaip mes. Kaltės jausmo kamuojama Roda tikisi kompensuoti Džono praradimus bilietu į Žemę nr. 2. Filmas „Antroji žemė” specialiuoju žiuri prizu apdovanotas Sandanso kino festivalyje, į konkursinę programą jį pakvietė ir Lokarno kino festivalis.
HASTA LA VISTA
„Come as You Are“
rež. Geoffrey Enthoven (Belgija)
Trims bičiuliams – Filipui, Larsui ir Jozefui – patinka gerti vyną ir fantazuoti apie moteris. Nė vienas neturėjo intymių santykių, tad nusprendė keliauti į Ispaniją ir pagaliau atsisveikinti su nekaltybe. Ne taip paprasta bičiuliams bus įvykdyti šią misiją, nes vienas yra aklas, kitas prikaustytas prie invalido vežimėlio, trečias – visiškai paralyžiuotas. Nepaisant to, kelionė kupina ironijos ir juodojo humoro.
ATEIVIS IŠ KOSMOSO
„Extraterrestial“
rež. Nacho Vigalondo (Ispanija)
Chulijus ir Chulija – keistuolis ir gražuolė – pabunda lovoje. Pagirios vis dar plėšo galvas, o jaunuoliai visiškai neprisimena karštos linksmybių nakties – nei kaip susitiko, nei kiek išgėrė, nei kaip atsidūrė Chulijos bute. Mergina nori kuo greičiau išspirti nepažįstamąjį. Lyg būtų maža pagirių ir nežinia iš kur atsiradusio vyriškio šalia, ji pamato, kad virš miesto kabo milžiniškas kosminis laivas, o gatvėje – nė gyvos dvasios. Tik pasibeldęs įkyrus kaimynas praneša apie ateivių invaziją ir gyventojų evakuaciją iš miesto. Tuo pat metu namo grįžta merginos mylimasis. Pamatęs Chulijų nustemba, tačiau šis suskumba gelbėti savo sveiką kailį žaibiškai nukreipdamas kalbą, esą, jų kaimynas Anchelis yra ateivis ir juo būtina kuo greičiau atsikratyti.
MARTA MARSĖ MEI MARLENA
„Martha Marcy May Marlene“
rež. Sean Durkin (JAV)
Sektos visada apgaubtos mistikos, baugina savo uždarumu ir po tuo slypinčiomis paslaptimis. Filmo herojė Marta, ištrūksta iš sektos gniaužtų ir užsitraukia jos nemalonę. Išsigandusi ji prisiglaudžia pas vyresnę seserį Liusę, tačiau neišdrįsta jai prisipažinti apie kelis mėnesius trukusį dvasinį smurtą. Martos prisiminimai ir besikartojantys košmarai virsta agresijos priepuoliais ir stumia merginą į dar pavojingesnę psichologinę būseną. Filmas Sandanso nepriklausomo kino festivalyje buvo apdovanotas žiuri prizu už geriausią režisūrą.

SVAJONĖ APIE MONTEVIDĖJŲ
„Montevideo, God Bless You“
rež. Dragan Bjelogrlić (Serbija)
Balkaniškai smagus filmas paremtas garsaus sporto žurnalisto Vladimiro Stankovičiaus knyga apie Jugoslavijos nacionalinės futbolo rinktinės pasirengimą 1930 metų Pasaulio futbolo čempionatui Urugvajuje. Sporto funkcionieriai turi kuo greičiau suburti nacionalinę rinktinę, tačiau nelabai turi iš ko rinktis, tad griebiasi ploniausių šiaudelių. Jų pažįstamas inžinierius Boško Simonovičius netyčia pastebi, kaip vargingai gyvenantis ir gamykloje nugarą lenkiantis jaunuolis Aleksandras Tirnaničius po darbo puikiai spardo kamuolį tiesiog gatvėje. Valdininkai ne tik nenoromis paima vaikiną į rinktinę, bet ir jos treneriu paskiria patį B. Simonovičių. Nors iš vargo ir bėdos suburta komanda sulaukia patyčių, jaunųjų sportininkų širdys užsidega noru įrodyti, ką jie sugeba aikštelėje. O kai ir savoje komandoje atsiranda kova dėl vyriškumo, garbės ir moters meilės… viskas nusidažo dar spalvingiau ir smagiau.
GYVENIMO SIENOS
„Sidewalls“
rež. Gustavo Taretto (Argentina, Ispanija, Vokietija)
Buenos Airėse gyvenantis Martinas įsitikinęs, kad dėl miestiečių susvetimėjimo kalti… architektai. Interneto svetainių dizaineris dažnai sėdi savo ankštame bute, iš kurio išlenda tik eidamas pas psichoterapeutą. Martinas svajoja pabėgti nuo jį kamuojančios vienatvės ir net neįsivaizduoja, kad netoliese gyvena mergina, kuri jam idealiai tiktų. Architektė Mariana, kenčianti nuo klaustrofobijos, taip pat ieško jos gyvenimo dėlionę užpildyti galinčios detalės. Abu patrauklūs ir savaip neurotiški. Lieka tik viena bėda – kaip jiems susitikti?
LSD ISTORIJA
„The Substance: Albert Hofmann’s LSD“
rež. Martin Witz (Šveicarija). Dokumentinis
„Smegenų atomine bomba“ praminta substancija LSD 23 metus buvo naudojama kaip vaistas. Šiandien, nepaisant to, kad kai kurie psichotropiniai vaistai yra teisėtai naudojami medicinoje, LSD laikomas nelegaliu ir labai stipriu narkotiku. Dokumentiniame filme pasakojama visa istorija nuo Alberto Hofmano narkotiko išradimo dar 1943 metais, jo naudojimo psichiatrijoje ir nesuvaldomo paplitimo už ligoninės sienų hipių eros metais. Net kalbėta, kad JAV kariuomenė atliko bandymus su šiuo narkotiku.
JAUSMŲ ATOSLŪGIS
„The Swell Season“
rež. Nick August-Perna, Chris Dapkins, Carlo Mirabella-Davis (Čekija, Airija, JAV). Dokumentinis
Bendra kūryba gali įžiebti jausmus, bet šlovė jiems – tikras išbandymas. Dokumentinis filmas pasakoja apie juostos „Kartą“ („Once“) herojus Gleną Hansardą ir Marketą Irglovą. Aktoriai savo dainomis ir vaidyba pavergė žiūrovus visame pasaulyje, o taip pat – ir „Kino pavasario“ publiką. Už dainą „Falling Slowly“ aktoriai pelnė „Oskarą“. Šį apdovanojimą jie atsiėmė jau kaip pora. Filmavimo aikštelėje 18-metę čekę Marketą įsimylėjęs 35-erių airis Glenas paliko savo šeimą. Apsvaigę iš meilės vienas kitam, garsieji meilužiai kartu leidosi į pasaulines gastroles. Tačiau aistros ugnis ėmė gesti ir atėjo metas jausmų atoslūgiui.
GAZOS PARŠIUKAS
„When Pigs Have Wings“
rež. Sylvain Estibal (Prancūzija, Vokietija, Belgija)
Gazos regione po didelės audros palestinietis Džafaras randa paršiuką. Skurdžiai gyvenantis vyras priėmė tai kaip Dievas siųstą dovaną. Bet netrukus džiaugsmą pakeitė keiksmai. Juk jis dėl religinių įsitikinimų to paršiuko negali net prisiliesti. Džafaras mėgina gyvulį nušauti. Bet lemtingu momentu suvirpa jo minkšta širdis. Tad nusprendžia paletinietis iš draudžiamo gyvulio bent jau pinigų užsidirbti. Už tvoros gyvenanti rusaitė kaip tik pateikia viliojantį pasiūlymą.
Tarptautiniame Tokijo kino festivalyje šis filmas buvo apdovanotas publikos simpatijų prizu.

Walt Disney – didysis masinio grožio kalvis

Walt Disney – didysis masinio grožio kalvis

Pradžiai – jokio „Disnėjaus“. Sovietai mums paliko ne tik tokį iškraipytą pavadinimą kaip „Centrinė žvalgybos valdyba“, bet ir suvulgarintą Walto Disney pavardę, kuris dar prieškario laikais Lietuvoje buvo vadinamas taip, kaip ir priklauso – „Voltas Diznis“, nors pagal sovietinės transliteracijos tradicijas paversta pavardė „Disnėjus“ yra neišdildomai įsirėžusi mūsų sąmonėje.

Aki Kaurismaki: „Filmas  „Havras“ galėjo būti kur kas žiauresnis“ (Interviu)

Aki Kaurismaki: „Filmas „Havras“ galėjo būti kur kas žiauresnis“ (Interviu)

Šių metų Kanų kino festivalyje pagrindiniu Tarptautinės kino kritikų federacijos prizu apdovanota komiška Aki Kaurismaki drama ,,Havras“ jau rodoma Lietuvos kino teatruose. O Laikas.lt siūlo Jums interviu su pačiu Aki, kuris papasakojo apie filmo kūrimo procesą ir

Filme ,,Havras“ susitinka du, tikriausiai ant pačių žemiausių socialinių laiptelių stovintys, žmonės – prancūzas batų valytojas Marcelis Marksas, kurį vaidina Andre Wilmsas, ir dėl politinio persekiojimo iš Afrikos emigravęs berniukas vardu Idrisa (Blondinas Miguelis). Su nedidele iš Havro miesto kilusio žmogaus pagalba, šis tarptautinis tandemas sugeba išsikrapštyti iš prekiautojų žmonėmis jiems paspęstų žabangų.

Atrodo, kad Kaurismakis bene vienintelis tęsia tokių italų neoromantizmo atstovų kaip Vitorio de Sica („Dviračių vagis“; „Umberto D“) humanistines idėjas. Maža to, šis suomis kaip niekas kitas prisideda prie šlovingųjų prancūziškojo kino tradicijų atgimimo. Režisierius šiame filme sugebėjo sujungti intelektualumą ir naivumą, intymumą bei minimalizmą. Viso to rezultatas – visa apimančio geresnio pasaulio su visomis jo siūlomomis galimybėmis viltis. Antrojo Akio filmo prancūzų kalba (pirmasis – „Bohemos gyvenimas“ 1992 m.) pagrindinės temos: žmogaus orumas, solidarumas, skirtingų kartų pasauliai bei mirtis. Režisierius yra prisipažinęs, jog mintis sukurti „Slenkantys debesys“ (1996m.) jam kilo sužinojus, jog nedarbo lygis Suomijoje tuo metu pasiekė 10 proc. Su „Havru“ Kaurismakis tarsi siekia susitapatinti su visa tarptautine darbininkija.

Kokios poetinės logikos vedinas nusprendei kurti filmą nedideliame prancūzų miestelyje, o ne gimtojoje Suomijoje?

Planavau filmą apie vandens keliais Europon atvykusį pabėgelį iš Afrikos. Tačiau pabėgėliai paprastai netraukia į Suomiją, todėl norėjau atrasti tinkamą jūrų uostą aplink Viduržemio jūros teritoriją. Išnaršiau Ispanijos, Portugalijos, Prancūzijos bei Biskajos įlankos pakrantes. Jau buvau veik praradęs viltį, kai aptikau Havrą. Ši vieta pasižymėjo išskirtinumu. Tai lyg visų pamirštas miestas, apie kurio egzistavimą nutuokia retas prancūzas. Šios vietos nepravažiuosi kaip kažkokio tarpinio maršruto taško, turi žinoti, kur keliauji. Būtina pažymėti, kad ši vieta svarbi ir istoriniu požiūriu – jai teko patirti tiek vokiečių okupaciją, tiek ir sąjungininkų bombardavimą prieš išsilaipinimo Normandijoje operaciją. 6 deš. prasidėjo miesto atstatymo darbai.

Vieta, kurioje gyvena filmo herojai, bene vienintelė, kurios nesugriovė bombamdavimas, gatvės ten kitaip nei atstatytuose rajonuose, jos išlenktos. Mūsų filmavimo pabaigos laukė ir keletas buldozerių, dabar ir ši kaimynystė pilnai prijungta prie tiesinio gatvių planavimo. Kaip visada – įdomiausią reginį pakeis tuntas prekybos centrų.

Paradoksalu, bet darbininkų klasės atstovai dažnai yra stumiami iš miesto, kad atrastų pačias gražiausias vietas gyventi, iš kurių vėliau yra vėlgi išvaromi. Ryškiausias pavyzdys Amerikoje būtų Naujasis Orleanas – federalinės valdžios abejingumas gyventojų atžvilgiu buvo tiesiog šokiruojantis.

Niekada nesu buvęs tokiame unikaliame mieste kaip Havras. Miestas skendi nuostabioje šviesoje ir baltoje miglelėje. Dailininkai iš viso pasaulio į šią vietą traukdavo tapyti šios keistos šviesos.

Šis filmas sukelia daugybę asociacijų su prancūzų kinu, gal galėtum konkretizuoti, su kokio laikotarpio tenykšte kino tradicija jį galima sieti

Vaizduojamą laikmetį atpažinti visada galima iš to, kokie automobiliai jame važinėja. Rūkymas baruose leidžia daryti prielaidą, kad veiksmas vyksta prieš 2007 m. Jeigu reikėtų apibūdinti filmo stilistiką, pavadinčiau tai bandymu atkurti neorealizmą prancūzišku stiliumi. Nemąsčiau apie konkretų stilių, tiesiog rašiau scenarijų, kuris galiausiai išvirto į begėdiškai optimistišką pasaką.

Rašydamas visu pirma dirbu pasąmoniniame lygmenyje. Susigalvoju atitinkamą temą bei pagrindinę siužetinę liniją. Tada tris mėnesius laukiu, kol mano sąmonė atliks savo darbą. Mano rašymas labai neanalitiškas, bet galutinis rezultatas – gana tvarkingas scenarijus. Vėlesnėje savo karjeros stadijoje aktorius Matti Pellonpa (M. Pellonpa vaidino 18-o A. Kaurismaki filmų) taip pat pradėjo taikyti panašų metodą. Kaip paskutinis tinginys Matti vienu ypu perskaitydavo scenarijų ir visą likusį darbą pavesdavo savo pasąmonei, o ši atlikdavo tai, kas nepatyrusiam aktoriui būtų tapę didžiule našta. Scenarijaus jis neliesdavo tris mėnesius, į rankas tekstą paimdamas tik prieš filmavimus, kad pasikartotų dialogų tekstą. Pasąmonė yra pats genialiausias bei pigiausias samdinys, kuriam begalima patikėti tokį darbą.

Žiūrovą suvokimo labirintuose klaidinanti, pasaką primenanti atmosfera yra šio filmo stilistinis arkliukas. Iki pat filmavimo darbų pabaigos nebuvau tikras, ar mano sprendimai buvo tinkami. Vizualiai „Havras“ tikrai nežvilga, manau, kad tai būtų tik atitolinę mano viziją. Svarbiausia čia – žmonės, jų esmė geriausiai atsiskleidžia krizinėse gyvenimo situacijose – tiek geriausios žmonių savybės, tiek ir pačios žemiausios, ryškiausia šviesa nušvinta kai viskas ima griūti. Pasimato žmogaus didybė ir niekingumas. Kai nebelieka nieko, solidarumas ir aukojimasis pradeda mus gelbėti. Žinoma, filmuose gerąsias žmogiškąsias savybes galima ir net reikia perdėti – juk viso to kasdien neišvysi.

Nepaisant kelių sugedusių pareigūnų, vengi rodyti tuos, kurie būdami aukštai išnaudoja kitus

Policijos vado nesimato – tai tik balsas už kadro. Mano logika paprasta: beveidę mašiną geriausia atvaizduoti nesuteikiant jai veido. Anekdoto pavidalu policijos vadas yra tarsi nuolatinis Café Moderne lankytojas. Tiesiog reikia sukurti atmosferą, kuri įtikintų, jog šie žmonės egzistuoja. Galbūt senstu, bet nesiruošiu net iš policijos pareigūnų daryti klišių.

Nepaisant absurdiško informatoriaus tavo filme nėra blogų žmonių. Už visus žmonės čia svarbesnė apmaudi kompiuterinė klaida

Pirminiame scenarijaus variante pabėgėlius pavaizdavau į Havrą atplaukiančius purviname konteineryje, dėl pasibaisėtinų sąlygų kai kurie žuvo kelionės metu. Vėliau persigalvojau ir viską apverčiau aukštyn kojomis, aprengiau šiuos žmonės geriausiais įmanomais drabužiais – velniop tą realizmą, tegu atvyksta kaip orūs žmonės.

Vienas iš personažų tarsteli, jog Viduržemio jūroje plaukioja daugiau asmens dokumentų nei žuvų. Realybė tokia, kad daugelis nelegalių emigrantų išmeta savo identifikacijos dokumentus į jūrą, kad nebūtų deportuoti į tėvynę. Baigiamuosiuose filmo titruose negalėjome paminėti daugelio filme vaidmenis atlikusių asmenų pavardžių dėl to, kad jie išties yra nelegalūs emigrantai be oficialių vardų ir pavardžių.

Filme yra intarpas iš vieno dokumentinio televizinio filmo, jame vaizduojama, kaip kažkokių reikalavimų neatitinkanti pabėgėlių stovykla yra sulyginama su žemėmis. Europa bejėgė su tokiomis problemomis susidoroti. Tai lyg savotiškas ping-pong žaidimo variantas, kuriame žmonės yra deportuojami, kad vėliau vėlei bandytų prasmukti į senąjį žemyną. Žvelgiant iš sistemos taško, visa tai yra suprantama – jei į nedarbo kamuojamą Europą sugūžės pusė Afrikos, nebeliks darbo niekam. Išspręsti šią lygtį tiesiog neįmanoma.

Kaip tau pavyko susidoroti su masinėmis scenomis? Esi prisipažinęs, kad esi prastas masuočių filmuotojas. Nemanai, kad save nuvertini – vienoje „Žmogaus be praeities“ scenoje dūzgė krūva mėgėjų, negalėjau nepastebėti, kad šis epizodas veik nepaliestas režisieriaus rankos: tiesiog įjungta kamera, vienas-du dubliai ir preciziškumu baletui prilygstantis rezultatas.

Kiekvieną aktorių instruktuoju individualiai, dirbant su minia svarbiausia ją „užvesti“. Masinės scenos visada yra tikras nervų išbandymas: nesuspėji su dienotvarke, dieną pakeičia tamsus vakaras, planai eina velniop. Neturi kito pasirinkimo, kaip tik įjungti kamerą ir tikėtis fortūnos šypsnio. Vieną filmavimą seka kitas – niekados neruošiu parengiamojo maketo savo filmams. Skeptiškai žiūriu į tokius planavimus, juk remdamasis jais negali absoliučiai laisvai reaguoti į besikeičiančias situacijas. Iš anksto mechaniškai surepetuoti filmavimai dažnai atsisuka prieš tave patį, jautiesi lyg pagaminęs filmą pernelyg gerai.

Keliuose ankstesniuose filmuose turėjai parengęs tiek laimingą, tiek ir nelaimingą pabaigas, iš kurių vėliau rinkdavaisi. O kaip buvo su „Havru“?

Apsisprendžiau remtis dviem happy-endingais: berniuko išvykimu bei stebuklingu išgijimu. Kiekviena iš šių pabaigų galėjo būti laiminga, taip pat galėjau pakaitalioti nelaimingąją ir laimingąją pabaigas, bet nusprendžiau iki galo atsiduoti pasakos idėjai, prieš kurią net ir modernus mokslas bejėgis.

Dviejų vedusių senukų meilės istorija esti šio filmo grožio pagrindu. Vyras tvarko verslo reikalus, kol jo žmona miršta ligoninėje. Visaip kaip Jeano Vigo šedevre „Atalanta“, geriausiai jų jausmus išreiškia scena, kurioje jie nėra vienas su kitu fiziškai, bet dalinasi vienu sapnu. Kaip suvokti jų nedalumą?

Nors „Atalantą“ laikau gražiausiu visų laikų filmu, šis atitikimas atsitiktinis. Tai ne pirmas kartas, kai panaudoju šią priemonę. Akivaizdu, kad nesant meilės linijai tektų dar labiau pabrėžti teisingumo temą, o taip tik dar labiau paryškinant sistemos kritiką. Šis filmas galėjo būti kur kas žiauresnis.

Pastarieji trys tavo filmai koncentravosi ties mirties tema: „Žmogų be praeities“ galima interpretuoti kaip mirštančiojo sapną, panašiai ir su po jo sekusiu filmu „ Priemiesčio šviesos“ – žmogus jaučia mirties alsavimą, bet viltis jį prikelia.

Filmas turėjo dvi pabaigas – vienoje pagrindinis herojus miršta, kitoje – ne. Nufilmavau jas abi ir panaudojau jas abi. Tiesa ta, kad trečią ir ketvirtą savo gyvenimo dešimtį gyvenantiems žmonėms mirtis apskritai neegzistuoja.

Prieš tai prancūziškai buvai sukūręs tik vieną filmą „Bohemos gyvenimas“. Ar egzistuoja kažkoks ryšys tarp šio ir naujojo tavo filmo?

Marselis Marksas buvo ir senajame filme. Tai tas pats rašytojas, kurio svajonės įsitvirtinti Paryžiuje subyrėjo į šipulius. Tas pats bohemietis tik po 20-ies metų. Praradus viltį būti rašytoju, jį prikelia atsakomybės jausmas. Tai ant žemiausio įmanomo socialinio laiptelio pabuvojęs žmogus. Žinoma, jis galėjo rinktis lengvesnį kelią, bet, pasak jo pačio, jis norėjęs atsidurti arčiau žmonių, klauptis ant kelių prieš kitų kojas – didžiausias jo nuolankumo ženklas.

Idėja apie afrikietį berniuką išgelbėjusį batų valytoją man atėjo į galvą kai viename Portugalijos mieste, kuriame gyvenau, pradėjo nykti batų valytojai. Vieninteliam likusiam leidau pasirūpinti savo avalynės blizgesiu ir, tuo pačiu, įdėmiai jį stebėjau. Jei tik sugebi pagrindinį herojų su kažkuo susieti, viskas pradeda eitis kaip iš pypkės.

Esi vienas iš nedaugelio, vis dar besinaudojančių 35 mm filmavimo kamera

Šviesa yra tikrojo kino pagrindas, o skaitmeninio – elektros energija.

Esi minėjęs, jog „Havras“ žymės naujos tavo trilogijos pradžią

Šią trilogiją planuoju baigti per artimiausią dešimtmetį. Negali apsiriboti dviem filmais, kalbėdamas apie trilogiją, o jei esi sukūręs dvi trilogijas, privalai užbaigti ir trečią. Tai bus trilogijų trilogija.

Likusias dalis filmuosi Prancūzijoje?

Sekančiam filmui pasirinkau Ispaniją, o paskutiniam – Vokietiją.

Kodėl ne Portugaliją, juk kasmet praleidi čia gerą pusmetį?

Nors gyvenu čia jau 20 metų, portugalų mąstysena man vis dar didelė mįslė. Iš visų tautų, su kuriomis man yra tekę susidurti – ši neabejotinai yra kiečiausias riešutas.

Oficialus lietuviškas puslapis: Havras.lt. O laimėti pakvietimus į šį filmą galite laikas.lt konkursų rubrikoje.

Parengė Aleksandras Rimdžius

Trys priežastys

Trys priežastys, kodėl Jums gali nepatikti naujas A.Kaurismaki filmas

Šių metų Kanų kino festivalyje pagrindiniu Tarptautinės kino kritikų federacijos prizu (FIPRESCI 2011) apdovanota komiška drama ,,Havras“ lapkričio 18 dieną startuoja Lietuvos kino teatruose.

Filmo herojus Marselis Marksas (akt. André Wilms), anksčiau gyvenęs bohemišką rašytojo gyvenimą, nesugebėjo išgyventi iš kūrybos, todėl atsisakė literatūrinių ambicijų ir persikėlė gyventi į Prancūzijos uostamiestį Havrą. Nuo šiol vyras gyvena įprastą gyvenimą, kuriame svarbiausi dalykai – žmona Arletė (akt. Kati Outinen), dažnai lankomas baras ir ne itin pelninga batų valytojo profesija. Arletei sunkiai susirgus ir atsigulus į ligoninę, įprastinis Marselio gyvenimas pasikeičia – savo kelyje jis sutinka iš Afrikos pabėgusį nelegalų imigrantą Idrisą (akt. Blondin Miguel), kuris tėra mažas berniukas, kuriam reikalinga Marselio pagalba.

Nepaisant grėsmės abiems būti ištremtiems iš Prancūzijos, kuklaus batų blizgintojo ir pabėgėlio vaiko draugystė drauge su kaimynų solidarumu kovojant prieš represyvią teisminę sistemą, įtraukia žiūrovą į naują, optimizmu trykštantį pasaulį. Sociopolitinės emigracijos ir rasistinės integracijos temos filme pateikiamos lengvai ir su gera humoro doze savaitgaliui.

Trys priežastys žiūrėti filmą:
1. Emigracijos/imigracijos tema ne nauja, bet šįkart apie rimtus dalykus – su subtiliu humoru.
2. Už gerą – geru, arba kaip lengvai žmonės vienijasi, kai tikslas turi gražią prasmę.
3. Rokenrolo muzika – pasijusite kaip Elvio laikais, tik Prancūzijoje.

Trys priežastys, kodėl filmas gali nepatikti:
1. Esate sausumos gyventojas, nemėgstate jūros ir Lamanšo sąsiaurio.
2. Filmuose mėgstate greitus automobilius ir naujausius mobiliuosius telefonus. Vienintelis mobilusis telefonas filme priklauso blogam vyrukui
3. Nepalaikote pasakos versijos, kur Raudonkepuraitė suvalgo vilką.

Lėtas gyvenimo tempas, bohemiška aplinka, mylimi žmonės, maži kasdieniai rūpesčiai ir optimizmas susidūrus su dideliais – tai lyg režisieriaus meilės laiškas Prancūzijai. Pagrindinės aktorės personažui suteiktas Arletės vardas, prisimenant žymią 1930-1940 metų prancūzų aktorę bei dainininkę. Taip pat daugiau besidomintys šios šalies kinu pastebės, jog jame vaidina ir vienas žymiausių aktorių Pranzūzijoje – Žanas Pjeras Darusinas. Filme vyrauja dvidešimtojo dešimtmečio muzika, kurią atlieka garsus šalies roko muzikantas Roberto Piazza, geriau žinomas „Little Bob“ pseudonimu.

Garsusis suomių režisierius Akis Kaurismakis šį prancūzakalbį filmą laiko pirmąja trilogijos apie uostamiesčius dalimi. Kitus du filmus režisierius ketina statyti Ispanijos bei Vokietijos uostamiesčiuose ir žada, kad juose taip pat bus kalbama vietinėmis kalbomis.

2009 m. Akis Kaurismakis lankėsi Vilniuje ir dalyvavo festivalyje ,,Kinas prieš melą“, skirtame kovoti už žmogaus teises. ,,Išfilmavau” visą Suomiją, visą Helsinkį, kiekvieną metrą, kiekvieną pakampę. Helsinkis toks išblizgintas ir švarus, jis – ne man. Galėčiau imtis Vilniaus. Tikrai yra ką parodyti”,– komentavo pasaulyje pripažintas suomių režisierius Akis Kaurismakis.

Komiška drama „Havras“ kino ekranuose nuo lapkričio 18 dienos. Filmas startuoja ,,Forum Cinemas Vingis“ kino teatre Vilniuje.

Įdomūs faktai apie aktorius:

André Wilms (Marselis)
Pradėjęs nuo namų dažytojo bei scenos darbuotojo darbų, Andre Wilmsas tapo gerai vertinamu aktoriumi Prancūzijoje, yra nusifilmavęs šešiuose Akio Kaurismakio filmuose.

Kati Outinen (Arletė)
Aktorė apibūdinama kaip Akio Kaurismakio mūza, ji pasirodė devyniuose jo filmuose, taip pat ir 2002 metų juostoje „Žmogus be praeities“, už kurią Kanų kino festivalyje pelnė geriausios aktorės apdovanojimą.

Jean-Pierre Darroussin (inspektorius Monet)
Garsus prancūzų aktorius, nusifilmavęs daugiau nei 60-yje kino juostų, tačiau Akio Kaurismakio filme vaidinantis pirmą kartą. Pats režisierius juokauja, jog Jean-Pierre visada buvo šalia, bet niekada anksčiau neleido jam vaidinti, tik vakarais išvalyti studiją.

Blondin Miguel (Idrisa)
Visiškas naujokas aktoriniame mene, ,,Havras“ – Blondino debiutas kino juostuose. Kūrybinė komanda berniuką rado Paryžiaus priemiestyje, kur jis gyveno su savo šeima. Be to, Blondinas visiškai nemokėjo nei prancūzų, nei anglų kalbų, todėl režisierius su juo susišnekėti buvo privestas ženklais ir akių kontaktu.

Little Bob („Little Bob“ – dainininkas)
Jo tėvynė – Italija. Roberto Piazza, geriau žinomas „Little Bob“ pseudonimu, 1974 metais buvo legendinės naujos prancūzų kartos grupės „Little Bob Story“ pagrindinis vokalistas. Grupė keliavo po turus su tokiomis pasaulinio garso grupėmis kaip „The Sex Pistols“, „The Clash“.

Laika (Laika – šuo)
Laika yra ,,penktosios kartos“ Akio Kaurismakio šuo. Visos penkios kartos vaidino Akio filmuose, o Laikos giminaitė šuo Tahti 2002 metais laimėjo auksinę šunų kino apdovanojimų palmės šakelę už vaidmenį Kaurismakio juostoje „Žmogus be praeities“.

Režisierius, prodiuseris, scenarijaus autorius: Aki Kaurismäki („Rūpinkis savo skara, Tatjana“ , „Aš pasisamdžiau žudiką“ , „Žmogus be praeities“ , „Plaukiantys debesys“)

Vaidina: André Wilms, Kati Outinen, Blondin Miguel, Jean-Pierre Darroussin, Elina Salo, Evelyne Didi, Roberto Piazza, Laika.

Oficialus lietuviškas puslapis: www.havras.lt
Treileris: http://www.youtube.com/watch?v=2TsizqzMF7w