Search Results for: "Lietuvos automobilių sporto federacija"

Pasaulio jaunimo kartingo čempionate jėgas išbandys 7 Lietuvos atstovai

Pasaulio jaunimo kartingo čempionate jėgas išbandys 7 Lietuvos atstovai

Į Italiją dalyvauti pasaulio kartingo jaunimo (iki 18 metų) čempionato pirmojo etapo lenktynėse išvyko 7 mūsų šalies atstovai. Varžybos šį savaitgalį vyks Italijos Ortonos mieste, antrojo etapo lenktynės numatytos Prancūzijoje (rugpjūčio 26-28 d.), trečiojo – Bahreine (spalio 3-5 d.). Mūsų šalies sportininkai yra pateikę paraiškas dalyvauti visuose etapuose.
Italai įžvelgė potencialą

Ankstyvą 2011 metų pavasarį Lietuvos kartngo federacija, ieškodama rėmėjų ir ryšių su kartingo technikos gamintojais, susisiekė su Italijos komanija „Gold Kart“ – viena garsiausių ir stipriausių kartingo pramonės atstovių. Italai įdėmiai sekė mūsų sportininkų treniruotes ir pateikė viltingą verdiktą: dėmesio, paramos ir visokeriopo palaikymo vertas ne vienas ar du mūsų šalies sportininkai, o net 7 perspektyvūs lenktynininkai. Italus maloniai nustebino greita mūsų sportininkų adaptacija nepažįstamose trasose, principingumas, profesionalus požiūris į darbą ir, be abejo, meistriškumas.

Tad į U18 pasaulio čempionatą išvyksta Evaldas Dzialtuvas („Rotena“), Tomas Aniūnas, Justas Pangonis (abu – „Artikarta“), Paulius Paškevičius („MS Kart“), Benediktas Urbonas, Narvydas Janušis (abu – „Juta“) bei Vadimas Šapovalas (,IJ Racing“).

Iš viso dalyvauti pasaulio čempionate paraiškas pateikė 83 dalyviai iš 28 valstybių.
Ilgos savaitgalio varžybos

Nors visi mūsų šalies atstovai ne sykį yra dalyvavę įvairiose tarptautinėse varžybose, tokiame solidžiame turnyre patirties gali kiek stigti. Pirma – milžiniška konkurencija. Jeigu Lietuvoje vykstančiose varžybose į 1 sekundę kai kurių klasių kvalifikacijoje „telpa“ 10-12 sportininkų, ten labai panašius rezultatus gali demonstruoti 30-50 dalyvių.

Tačiau pasaulio jaunimo čempionato reglamentas yra toks, kad viską lemtų būtent vairuotojo meistriškumas. Mažinant dalyvaujančių sportininkų kaštus, buvo apribotas variklių ir važiuoklių tiekėjų sąrašas, čempionate negali dalyvauti vadinamosios gamyklinės komandos, tad atsiranda daugiau galimybių sublizgėti mažesnius biudžetus turintiems sportininkams.

Tiesa, bent jau fizinių jėgų reikės labai daug: kiekvieno pasaulio čempionato etapo tvarkaraštyje yra po 5 treniruotes, kvalifikaciniai važiavimai, du pusfinalių važiavimai ir net 30 km ilgio finalas (Ortonos kartodromo rato ilgis – 1600 m, finale bus važiuojama 19 ratų).

Pasak Lietuvos kartingo federacijos atstovų, tokia gausi mūsų sportininkų delegacija pasaulio čempionate – unikalus įvykis. Tai, kad Lietuvos kartingo meistrai savo meistriškumu patraukė pajėgių ir rimtų gamintojų dėmesį, liudija, jog automobilių sporte galime tikėtis ir kur kas ryškesnių pergalių.
Kartingas pagrįstai vadinamas automobilių sporto pradžiamoksliu – šią abėcėlę privalo išmokti visi lenktynininkai. O gausi ir ambicinga (patys sportininkai prieš varžybas nelinkę atvirauti, bet bent jau apie vietas pagrindiniame finale sekmadienio pavakarę svajoja turbūt visi) delegacija liudija, jog didžiajame automobilių sporte netrukus turėtume išgirsti ir lietuviškų pavardžių.
Laikas.lt

Žiedinių lenktynių čempionė Ernesta Globytė: „Trasoje mes visi lygūs“

Žiedinių lenktynių čempionė Ernesta Globytė: „Trasoje mes visi lygūs“

Lietuvos automobilių sporto federacija (LASF), rudenį pradėjusi jaunųjų autosportininkų pristatymo iniciatyvą, ją plečia, šį kartą siekdama supažindinti visuomenę su žymiausiomis Lietuvos automobilių sporto moterimis.

Aisvydas Paliukėnas: kai užsidega starto minutė  – viską aplink pamirštu

Aisvydas Paliukėnas: kai užsidega starto minutė – viską aplink pamirštu

Aisvydas Paliukėnas – 21-erių metų ralio ir žiedinių lenktynių atstovas. Aisvydas yra dalyvavęs įvairiausiuose Lietuvos ralio sprinto čempionatuose. Taip pat jam jau yra tekę išbandyti ir šturmano kėdę. Šį sezoną kartu su Tomu Kaminsku jis dalyvavo „Kurzeme Rally“ bei „Rally Žemaitija“, taip pat pasirodė ir „300 Lakes Rally“ etape. Aisvydas sutiko prisidėti prie LASF iniciatyvos, kuria siekiama paskatinti domėtis automobilių sportu, ir papasakojo savo istoriją. Kaip pats tikina, jis nežinantis geresnio būdo nusiraminti, nei sėdint už lenktyninio automobilio vairo ir tikisi, kad jo istorija paskatins žmones pasidomėti šia galimybe.

DRAG‘AS – legalios galingiausios technikos Lietuvoje lenktynės (interviu)

DRAG‘AS – legalios galingiausios technikos Lietuvoje lenktynės (interviu)

Amžinas greičio troškimas ne tik neleidžia likti DRAG‘ui užmirštam, bet ir ir pritraukia vis daugiau šio sporto mėgėjų. Apie esamą DRAG‘o padėtį ir galimą ateitį Lietuvoje kalbamės su DRAG‘o čempionato organizatoriumi ir Lietuvos automobilių sporto Drag komiteto pirmininku Rolandu Šležu.

Važinėti dviračiu mieste – smagu

Važinėti dviračiu mieste – smagu, bet nesaugu

Atšilus orams transporto priemonių įvairovė keliuose padidėja. Tarp automobilių ima nardyti motociklai, mopedai, dviračiai. Vien šių vairuotojai neprivalo turėti pažymėjimų, liudijančių Kelių eismo taisyklių išmanymą. Tačiau kaltinti vien dviratininkų negalima.

Pasiekimais nesididžiuoja

Bėk

Bėk, Afrika, bėk

Etiopija yra judanti šalis. Ne vien perkeltine prasme, jei įsivaizduojate augančius ekonomikos rodiklius. Afrikos žemyne yra begalės valstybių, kurių gyventojai dienomis tiesiog sėdi pakelėse laukdami nežinia ko, tačiau Etiopija nuo jų skiriasi – visi etiopai amžinai kažkur eina – tiesą sakant, dažniausiai – taip pat nežinia ko…

Mažieji etiopai eina į mokyklas ir atgal, suaugusieji – prie vandens telkinių, į turgų arba bažnyčią – kaip paprastai, kelis ar keliolika kilometrų kalnų arba dykumų keliais. Eina neskubėdami, o ko skubėti? Prieš akis visas gyvenimas, o rūpesčių ne taip, kaip pas mus, europiečius – nedaug. Eina basi, batus avi tik miestelėnai bei pasiturintys valstiečiai. Eina nerūkydami, rūkymas – ne vien brangus malonumas, bet ir išimtinai miestiečių įprotis.

Ir skubančių žmonių beveik nematyti – o ko gi jiems skubėti? Sunkiuosius nešulius neša moterys arba asiliukai, nei tos, nei tie skubėti irgi nemėgsta. Ir ryte bebėgiojančių žmonių neteko matyti (skirtingai nei Amerikoje). Stadionuose visi mieliau renkasi futbolą arba važinėja mopedais. Ir vaikai bėgdavo prie mūsų tik tada, kai prasidėdavo saldainių ar smulkių monetų dalybos…

Tačiau neskubančioji Etiopija, kaip ir gretima Rytų Afrikos valstybė Kenija jau daugiau kaip keturis dešimtmečius išleidžia į pasaulį geriausius planetoje ilgų ir vidutinių nuotolių bėgikus, taip vadinamuosius stajerius. Šis fenomenas – iš kur atsiranda tie bėgikai – yra ne tik nuolatinis sporto megėjus, bet ir mokslininkus dominantis klausimas.

Ilgų nuotolių bėgimas Etiopijoje niekada nebuvo istorinė-tradicinė sporto šaka (kaip ir krepšinis Lietuvoje iki praeito amžiaus dvidešimtųjų). Jos kultas prasidėjo tik 1960 metų Romos olimpinėse žaidynėse, kai simboliškiausią olimpinę rungtį – maratoną laimėjo mažaūgis bėgikas iš Etiopijos Abebe Bikila (1932-1973), patraukęs viso pasaulio dėmesį ne tik savo nežinomumu, bet ir tuo, kad visą distanciją bėgo.. basas.

Šis laimėjimas net nebuvo nuolatinių atleto pastangų ar atkaklių treniruočių rezultatas. “Abebe Bikila tiesiog atėjo iš niekur ir pasiėmė olimpinį aukso medalį”, – stebėjosi to meto sporto žinovai. Etiopija negarsėjo nei treniruočių stovyklomis, nei įspūdingais pasiekimais nei šioje, nei kitose sporto šakose. Tačiau būtent šis pasiekimas, kaip ir vėlesni Abebės Bikilos laimėjimai tapo įkvėpimo šaltiniu daugeliui etiopų bėgikų, kurie pratęsė šią tradiciją, nuolat gerindami pasaulio ir olimpinius rekordus.

LEGENDOS PRADŽIA

Abebe Bikila gimė NeA Denba kaime, Amharos regione, centrinėje Etiopijos dalyje. Jis, kaip ir keletas jo protėvių kartų, vaikystėje buvo piemuo, o 1952 metais buvo pašauktas į armiją ir tapo Imperijos gvardiečiu. Kaip ir Tarybų Sąjungoje, geriausi Etiopijos atletai priklausė armijos, policijos arba saugumo struktūrų sporto klubams, kuriame savo karjerą Abebe Bikila ir pradėjo. 1956 metais vykusiose populiariose Etiopijos ginkluotųjų pajėgų žaidynėse ilgų nuotolių rungtyje visi žiūrovai nekantriai laukė finišo tiesiojoje pasirodant tuometinio favorito – šalies 5000 ir 10000 metrų bėgimo rekordininko Vami Biratu. Tačiau radijo komentatoriai netrukus susijaudinę pranešė, kad rungtyje akivaizdžiai pirmauja kažkoks nežinomas bėgikas, vardu Abebe. Visi Adis Abebos stadiono žiūrovai pakilo iš savo vietų, norėdami savo akimis išvysti naują sensaciją. Ją ir išvydo: Abebe Bikila laimėjo rungtį ir tais pačiais metais pagerino visus Etiopijos ilgų nuotolių bėgimo rekordus.

Pasauliniu vardu Abebe Bikila tapo Romos olimpinėse žaidynėse. Ne vien dėl laimėtos maratono rungties ar pagerinto pasaulio rekordo. Abebe Bikila buvo pirmasis afrikietis atletas, olimpinėse žaidynėse iškovojęs aukso medalį. 1960 metai, Jungtinių Tautų įvardinti “Afrikos metais” dėl vykusios masinės dekolonizacijos, simbolizavo ne tik nepriklausomų Afrikos žemyno valstybių atletų dalyvavimą tarptautiniuose renginiuose, bet ir afrikiečių bėgikų eros pradžią.

Tais pačiais metais A.Bikila tapo ir pasaulio čempionu, vėliau apgynęs šį titulą 1962-aisiais. Prieš pat 1964 metų Tokijo olimpinių žaidynių pradžią A.Bikilai buvo išoperuotas apendicitas, ir į Japonijos sostinę bėgikas atvyko dar nevisai atsigavęs po operacijos. Tiek Olimpiados šeimininkus, tiek gerbėjus trikdė vien tai, kad A.Bikila klupčiojo netgi lipdamas laiptais. Tačiau jis didvyriškai stojo į maratono startą, ir… vėl jį laimėjo, tuo pačiu pagerindamas pasaulio rekordą ir vėl bėgdamas basas. Tai buvo pirmas ir paskutinis kartas Olimpinių žaidynių istorijoje, kai tas pats bėgikas laimėjo maratono rungtį dvejose olimpiadose iš eilės. A.Bikila intensyviai ruošėsi ir Mechiko olimpinėms žaidynėms 1968 metais, tačiau pasitraukė iš maratono trasos po 15 kilometrų dėl sveikatos sutrikimų, užleisdamas čempiono titulą savo tėvynainiui Mamo Wolde (beje, šiuo metu kalinčiam Etiopijos kalėjime už finansines machinacijas).

Kodėl Abebe Bikila visada bėgdavo maratoną basomis? Nors jis pats teigė, kad norėjo taip “atkreipti pasaulio dėmėsį į etiopų pasiryžimą laimėti”, tačiau priežastis greičiausiai buvo kita. Absoliuti dauguma etiopų vaikšto basi, nes tiesiog neturi batų (šiuo metu aktyviai su Etiopija ryšius beplėtojanti Kinija yra užvertusi šalies turgus pigiu guminiu ir plastmasiniu apavu, kuris yra toks nepatogus, kad jį etiopai aunasi tik bėdos ištikti…). Nuo pat mažens vaikščiojant basomis per žvyrkelius ar saulės kepinamą žemę, etiopų padai taip sukietėja, kad jie tiesiog nejaučia nei kutenimo, nei skausmo. Aš pats tuos etiopų padus gnaibiau, dūriau į juos šratinuku ir smeigiau degančią cigaretę, bet jie tik juokėsi, nepajausdami jokio poveikio… Ir apavas ant tokių kojų yra tiesiog pernelyg nepatogus.

Nors Etiopijoje negausu ir automobilių, tačiau 1968 metais Abebe Bikila sugebėjo patekti į autoavariją – ir buvo kuriam laikui suparalyžuotas žemiau juosmens. Vis dėlto jam dar buvo lemta bėgti. 1970 metais jis vėl dalyvavo bėgimo turnyre Norvegijoje, kur laimėjo aukso medalius 10 ir 25 kilometrų distancijose. Tačiau tai buvo paskutinis jo pasirodymas pasauliui. A.Bikilos gyvenimas dėl įsisenėjusios ligos nutrūko 1973 metais. Šalyje buvo paskelbtas nacionalinis gedulas, jo laidotuvėse dalyvavo pats Etiopijos imperatorius Haile Selassie, ir palaidotas A.Bikila buvo su imperatoriška pagarba.

KAIP PELNYTI ETIOPŲ VAIKŲ PALANKUMĄ?

Kad ir kur bebūtum Etiopijoje, baltąjį europietį amžinai seka apspitusi vaikų minia. Jie neina į mokyklą – kam mokytis, jei nuo mokslo dar niekas netapo protingesniu? Baltasis žmogus ne vien egzotika Afrikos vidurio kaimeliuose, baltasis žmogus – ir turtingumo simbolis, todėl vaikai yra puikiai pramokę angliškai tokias frazes, kaip “duok pinigų”, “kur eini?” bei apsimestinai draugišką “kuo tu vardu?” Į pastarąjį klausimą atsakydavau “Abebe Bikila”, tuo sukeldamas jiems juoko pliūpsnį. “Meluoji” – šaukdavo jie man, – “Abebe Bikila yra miręs”. Vaikai, gal net nežinantys, kad Žemė yra apvali, žinojo savo herojus. “Tokį vardą man davė mano tėvai”, – melavau išsijuosęs. “Aš irgi Abebe” – šaukdavo bent tuzinas vaikučių. Šis vardas mus vienijo.

TRADICIJŲ TĄSA

Jau nuo 1960 metų Abebės Bikilos triumfo, pakartoto 1964 metais Tokijuje bei 1968 metais Mechike, Etiopija nusprendė, kad bėgikų olimpinių medalių liūtis turi tęstis kas ketverius metus (kaip ir Lietuvos krepšininkų bronzos medaliai…). Ir etiopų bėgikai savo tautiečių neapvylė (ne taip, kaip Lietuvos krepšininkai…). Etiopai iškovodavo bėgimo rungčių medalius kiekvienose olimpinėse žaidynėse, kuriose tik dalyvavo (daugiausiai Maskvoje 1980 metais ir Sidnėjuje 2000 metais – po keturis).

Ši medalių liūtis buvo nutrūkusi per Etiopijos paskelbtą Olimpiadų boikotą 1976, 1984 ir 1988 metais (Olimpiadų boikotų istorija, apie kurią mūsų žinios apsiriboja tik 1980 metų ir 1984 metų olimpnėmis žaidynėmis, yra kur kas ilgesnė ir sudėtingesnė, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio). Olimpinių etiopų bėgikų tradicija buvo buvo atnaujinta 1992 metais, kai bėgikė Derartu Tulu Barselonoje iškovojo olimpinį auksą (tapdama ir pirma afrikete moterimi, apdovanota olimpiniu aukso medaliu), ir tai įkvėpė naują moterų bėgikių kartą. O vyrus naujiems startams įkvėpė naujo nacionalinio didvyrio – Hailės Gebreselassies dominavimas pasaulio bėgimo trasose.

HAILĖ

Etiopija nenorėjo gyventi be didžiųjų bėgikų. Tais metais, kai mirė A.Bikila, gimė kita bėgimo legenda – Haile Gebreselassie, keturiskart pasaulio ir dukart olimpinis čempionas, žmogus, penkiolika kartų gerinęs pasaulio rekordus (kai kurie jų nepagerinti lig šiol) ir visuotinai pripažintas pačiu geriausiu visų laikų pasaulio ilgų nuotolių bėgiku.

Haile Gebreselassie taip pat gimė centrinėje Etiopijos dalyje (Arsi kaime), iš kurios vėliau kilo ir tokie tarptautinės klasės bėgikai, kaip Derartu Tulu bei Fatuma Roba.

Hailė augo, kaip priimta Etiopijoje, daugiavaikėje šeimoje (turėjo 10 brolių ir seserų, iš kurių keturi patys tapo ilgų nuotolių bėgikais). Visi vienuolika vaikų gyveno viename kambaryje, name, kuriame nebuvo nei elektros, nei vandentieko. Artimiausia upė buvo už trijų kilometrų, kur Hailės šeimynykščiai eidavo praustis ir atsigerti. Į mokyklą tekdavo eiti 10 kilometrų. Žinoma, niekas neturėjo batų. Tokios kelionės vertė Hailę bėgioti (dar ir šiais laikais Haile Gebreselassie bėga sulenkęs dešinę ranka, kuria apglėbdavo vadovėlių bei sąsiuvinių ryšulėlį). Tačiau jis turėjo savo idealus – paties Hailės vaikystės herojai buvo Abebe Bikila ir 5000 bei 10000 metrų rungčių olimpinio aukso laimėtojas etiopas Mirutsas Yifteris. Būdamas 15 metų, Hailė Gebreselassie laimėjo mokyklos bėgimo rungtynes, ir patys mokytojai skatino jį toliau treniruotis, atleisdami nuo kitų pamokų.

Būdamas 16 metų, Hailė Gebreselassie be jokio ypatingo pasiruošimo sudalyvavo tradiciniame Adis Abebos maratone, ir jį laimėjo. Sulaukęs 19 metų, Štutgarte vykusiame Pasaulio jaunimo čempionate H.Gebreselassie buvo greičiausias 5000 ir 10 000 metrų distancijose. Kitais metais tame pačiame Štutgarte vykusiame pasaulio suaugusiųjų čempionate jis vėl iškovojo auksą 10 000 metrų rungtyje ir pelnė sidabro medalį 5 000 metrų bėgime. Kitais metais Haile pasiekė savo pirmąjį pasaulio rekordą 5 000 metrų distancijoje (12:56.96).

1995 metais Haile Gebreselassie tapo pasauline įžymybe, per vienerius metus pagerinęs net keturis planetos rekordus: tapęs pasaulio čempionu 10 000 metrų (26:43.53) ir 5000 metrų distancijose (12:44.39) Olandijoje, vėliau Ciuriche uždarųjų patalpų 5 000 metrų distancijoje (13:10.98) ir 3000 metrų rungtyje (7:30.72).

Į 1996 metais vykusias Atlantos olimpines žaidynes Haile Gebreselassie vyko siekdamas pakartoti savo vaikystės idealo Mirutso Yifterio žygdarbį – laimėti 5000 ir 10 000 metrų bėgimo rungtis. Dešimties kilometrų bėgimą Haile laimėjo nesunkiai, lyg tarp kitko pagerindamas ir olimpinį rekordą (27:07.34). Tačiau kitą dieną pasitempė koją ir nedalyvavo 5000 metrų bėgime. Tačiau Etiopija jam tai atleido, ir Haile Gebreselassie buvo pripažintas nacionaliniu didvyriu, atsistodamas į vieną gretą su Abebe Bikila, Mamo Wolde bei Mirutsu Yifteriu. 1997 metais Štutgarte H.Gebreselassie nieko nebenustebino, pasiekdamas naują pasaulio rekordą ir 1500 metrų rungtyje (3:32.39), bei Stokholme pagerindamas ir uždarų patalpų 5000 metrų bėgimo rekordą (12:59.04).

1997 metais Haile Gebreselassie dalyvavo “brangiausiose” savo varžybose Olandijoje – bet kuriam šių varžybų dalyviui, kuris būtų nubėgęs 2 mylias greičiau nei per 8 minutes, buvo pažadėtas Didysis prizas – milijonas dolerių. Hailė laimėjo šį bėgimą, įveikęs distanciją per 8:01.08 – tai buvo naujas pasaulio rekordas šioje rungtyje, tačiau ta viena sekundė buvo pati brangiausia jo gyvenime, atėmusi iš jo tą milijoną dolerių. Bet Hailė šiaip ar taip jau nebevaikščiojo basas, ir tais pačiais metais Osle jis vėl pagerino savo paties pasaulio rekordą 10 000 metrų distancijoje (26:31.32), o Ciuriche pasiekė naują 5000 metrų bėgimo rekordą (12:41.86).

Sidėjaus olimpiadoje Haile Gebreselassie iškovojo antrąjį olimpinį aukso medalį 10 000 metrų trasoje (27:18.20), tačiau Atėnų olimpinėse žaidynėse finišavo tik penktuoju.

Karjeros saulėlydį apkartino ir kivirčai su gimtosios Etiopijos valdančiuoju elitu. Nors šiuo metu Haile Gebreselassie aktyviai nebedalyvauja tarptautinėse varžybose, jo vardas neišnyksta iš Etiopijos laikraščių puslapių. Jis dalyvauja Jungtinių Tautų sponsoriuojamose Šeimos planavimo programose, reklamuoja “Pepsi”, investuoja į nekilnojamąjį turtą ir vis aktyviau reiškiasi šalies politiniame gyvenime. Kartu su “Adidas” kompanija yra įkūręs “Etiopijos Talentų Federaciją”, kuri rūpinasi jaunais bėgikais ir yra išugdžiusi tokius pasaulinio masto bėgikus kaip Hailu Mekonnen, Assefa Mezgebu ir Million Wolde. Haile ebreselassie taip pat yra įkūręs savo vardo treniruočių stovyklas JAV ir Nyderlanduose. Būtent dėl to jam tenka išgirsti ir kritikos iš politikų, kurie nėra patenkinti, kad Haile Gebreselassie per mažai investuoja pačioje Etiopijoje. “Komunistai mums neleisdavo važiuoti į užsienį treniruotis, nors technologiniu požiūriu tik Europa ir JAV tegalėjo suteikti tinkamas sąlygas talentams ugdyti”, – teigia jis. Negana to, Etiopijos Sporto ministerija reikalauja, kad Haile Gebreselassie vis daugiau savo prakaitu uždirbtų pinigų skirtų Etiopijos atletams ugdyti.

Etiopų, o turbūt ir lietuvių, supratimu, būti vien patriotu neužtenka. “Kai kertu finišo liniją, visada matau Etiopijos žmones”, – kadaise sakė Haile Gebreselassie. Šiandien tie patys žmonės jam atsako “duok pinigų”…

KUR GLŪDI IŠTVERMĖS PASLAPTYS?

Po Sidnėjaus olimpinėse žaidynėse etiopų lengvaatlečių iškovotų keturių aukso medalių (šituo kiekiu nusileista tik JAV sportininkams) ir gražią etiopų tradiciją pratęsusio tradiciškai maratoną laimėjusio Gezahenge Abera, bei septintojo iš eilės Kenijos bėgikų aukso 3000 metrų distancijoje su kliūtimis (Kenijos atletai niekam neužleido šios rungties čempionų titulo nuo pat 1964 metų, išsskyrus dvi Olimpiadas, kurias Kenija boikotavo), pasaulis susidomėjo, kur slypi Rytų Afrikos bėgikų ištvermės paslaptis.

Negana to, kad, pavyzdžiui, keturi iš 25 Etiopijos olimpinės komandos bėgikų buvo pasaulio čempionai, dar šeši buvo pasaulio čempionatų medalininkai, o kai kurie dalyvavo jau kelintą kartą Olimpiadoje, tokie kaip 1992 metų varžybų medalininkai Derartu Tulu ir Fita Bayissa, kai kurie Kenijos ir Etiopijos bėgikai startavo tiek trumpose, tiek ilgose distancijose – ar būtina pridurti, kad jas ir laimėjo? Ne tik vyrai, bet ir moterys Deratu Tulu, Fatuma Roba ar Gete Wami, Tirunesh Dibaba ar Alice Timbilli iš Kenijos.

Kodėl Rytų Afrikos gyventojai yra tokie greiti ir ištvermingi? Ar dėl to, kad jie, kaip Haile Gebreselassie rytais bėgioja į mokyklas? Ar dėl to, kad jų vaikystė prabėga aukštikalnėse? Valgo kažką ypatingo? Treniruojasi pagal specialų režimą? Ar tiesiog dėl to, kad juodaodžiai yra fiziškai stipresni už kitus planetos gyventojus?

Neseniai grupė vokiečių mokslininkų nusprendė atlikti tyrimą, siekdami išsisaiškinti, kodėl iš 100 pasaulio bėgimo rekordų 91 priklauso Rytų Afrikos gyventojams arba jų kilmės amerikiečiams.

Tyrimas buvo atliktas Kenijoje, kurioje gyvena vos 30 milijonų gyventojų, tačiau kurios bėgikai laimi pusę olimpinių ir pasaulio medalių trumpų ir vidutinių nuotolių bėgimuose (nors pasaulio sprinterių “kalve” yra laikoma Vakarų Afrika, nes paskutinėse šešiose olimpinėse žaidynėse visi aštuoni bėgikai, pasiekę finalą 100 metrų bėgimui, nusakančiam “greičiausią pasaulio žmogų” buvo kilę iš Vakarų Afrikos). Kenijos atletai dar nėra laimėję olimpinio maratono, bet yra laimėję 10 kartų iš eilės laimėję garsiausią pasaulyje “Bostono maratoną”. Kenijos bėgikams priklauso 48 iš 100 pasaulio bėgimo rekordų (Etiopijos – 18, Maroko – 23). Iš 11 likusių pasaulio rekordų, priklausančių “išsivysčiusių” šalių atletams, šešis pasiekė imigrantai iš to Rytų Afrikos šalių.

Ir, kaip parodė vokiečių mokslininkų atliktas tyrimas, daugiausiai greičiausių pasaulio bėgikų yra kilę iš vienos Kenijos genties – Kalendžinų. Nors Kalendžinai sudaro vos dešimtadalį Kenijos gyventojų, tačiau jie laimi tris aštundalius pasaulio bėgimo rungčių medalių. Dar labiau susiaurinus geografinę teritoriją – Kalendžinų bėgikai, kilę iš pusę milijono gyventojų turinčio Nandi regiono, pasiekia penktadalį pasaulio rekordų ir medalių (iškovodami ir tris ketvirtadalius visos Kenijos medalių).

Kalendžinai yra greitesni už 90 procentų Žemės gyventojų. Švedų olimpinės rinktinės bėgikai, atvykę į treniruočių stovyklą Kenijos Iteno aukštikalnėje, buvo sukrėsti, kai juos 2000 metrų distancijoje aplenkė net 500 savanoriškai kartu su jais bėgusių vietinių vaikų.
Iš pradžių mokslininkai manė, kad Kaledžinai yra tokie ištvermingi ir greiti dėl to, kad vaikystėje rytais turi bėgti didelius atstumus į mokyklas. Tačiau iš 20 tarptautinės klasės bėgikų, paklaustų, ar rytais bėgiodavo į mokyklas, 14 atsakė, kad ne.
Gyvenima aukštikalnėse prisideda prie ištvermės ugdymo, be abejo. 5000 metrų distancijos bėgikai iš įvairių šalių treniruojasi Rytų Afrikos aukštikalnėse ir Atlaso kalnuose Vakarų Afrikoje įrengtose treniruočių stovyklose. Tačiau pasaulyje daug kas gyvena tokiuose pat aukštikalnėse, kaip ir rytų afrikiečiai – JAV vakaruose, Meksikoje, Anduose ar Centrinėje Azijoje – tačiau tie regionai negarsėja savo bėgikais. Mokslininkai išvis teigia, kad geriausių rezultatų sportininkai pasiekia besitreniruodami aukštikalnėse, o bėgdami žemumose. Dėl to ir Europos šalių slidininkai prieš svarbesnes varžybas miega specialiuose vvagonėliuose, kuriuose yra praretinamas oras, išgaunant atmosferines sąlygas, analogiškas 3 kilometrų aukščiui.

Mokslininkai, ieškodami atsakymo į ištvermės paslaptį, pasitelkė netgi Čarlzo Darvino evoliucijos teoriją, teigdami, kad ištvermės ugdymą įtakoja piemenavimas, nes kalnų piemenys yra priversti lakstyti paskui nuklydusias nuo bandos karves. Kuo didesnė banda, tuo daugiau lakstymo. Kuo didensė banda, tuo geresnę žmoną galima nusipirklti, tuo didensė ir tikimybė perduoti savo fizinę ištvermę per genus savo palikuonims. Tačiau ši hipotezė buvo paneigta, nes Kenijoje gyvena daug piemenų genčių, neturinčių gerų bėgikų, o visai gyvulininkyste neužsiimančios Kikujų ir Kamba genčių atstovai yra geri ir ištvermingi bėgikai.

Ir galų gale – ar juodaodžžiai yra fiziškai stipresni į baltaodžius? Olimpinių bėgimo rungčių istorija tai įrodo nedviprasmiškai. Atgimus Olimpinėms žaidynėms, baltieji atletai iš pradžių buvo monopolizavę visas bėgimo rungtis. Tik 1932 metais olimpiniame 100 metrų finale dalyvių rasinė sudėtis pasiskirstė per pusę – į startą stojo trys baltieji, du juodaodžiai amerikiečiai ir japonas. Nuo to laiko pergales ėmė skinti ne “išsivysčiųsių” šalių bėgikai, turintys puikias treniruočių sąlygas bei technologijas, bet juodaodžiai iš “atsilikusių šalių”.

O nuo 1984 metų Olimpiadose trumpų nuotolių distancijose varžėsi praktiškai vien tik juodaodžiai. Iki 1968 metų baltieji atletai laimėjo visas 3 kilometrų su kliūtimis olimpines bėgimo rungtis, tačiau kai Kenijos atletas Amos Biwott, naudodamas aplinkinių pašaipą keliančią bėgimo techniką iškovojo aukso medalį ir pradėjo “Kenijos amžių” – jei Kenija nelaimėtų šios olimpinės rungties, šalį ištiktų nacionalinis gedulas. Nors 1992 metų Olimpiados 5 000 metrų bėgimo laimėtojas baltaodis vokietis Dieteris Baumannas spaudos konferencijos metu šaukė žurnalistams: “mes, baltieji europiečiai esame ne ką ne blogesni bėgikai už juos”, tačiau tą patį vakarą buvo diskvalifikuotas, radus jo kraujyje anabolinių steroidų pėdsakų ir jo aukso medalis vis tiek atiteko antrą vietą užėmusiam juodaodžiui (D.Baumannas lig šiol teigia, kad į jo dantų pastą pieš startą kažkas primaišė nandrolono…)
O garsiausas Kenijos atletas, 1968 metų 1500 metrų rungties olimpinis čempionas, Kipas Keino rytų afrikiečių ištvermės paslaptį atskleidžia paprastais žodžiais: “Mes esame tiesiog apsigimę bėgikai. Viskas, ko mūsų atletams reikia, tai tik tobulinti savo bėgimo techniką, nes visa kita yra tiesiog mūsų kraujyje”.

Tarpukario sportas: iškovoti prizai ir dovanėlės (IV dalis)

Tarpukario sportas: iškovoti prizai ir dovanėlės (IV dalis)

Nuo Pirmojo iki Antrojo pasaulinio karo Lietuvos sportininkai varžydavosi šalies viduje. Dažniausi priešininkai už šalies ribų – Baltijos šalys, su kuriomis palaikyti glaudūs tarpvalstybiniai santykiai.

Kartingo sezonas pradėtas!

Kartingo sezonas pradėtas!

Geros naujienos kartingų gerbėjams. Vilniuje, Plytinės kartodrome, prasidėjo 2011 metų Lietuvos kartingo čempionatas. Tad nepamirštam šalmų ir lekiam į trasą. Vilniuje, Plytinės kartodrome, prasidėjo 2011 metų Lietuvos kartingo čempionatas. Jau pačios pirmos sezono lenktynės parodė, kad ši automobilių sporto pradžiamoksliu vadinama sporto šaka tikrai atsigauna. Jau pirmame pirmenybių etape užsiregistravo net 80 sportininkų – tiek dalyvių lenktynėse pastaraisiais metais niekada nėra buvę. Be visų pajėgiausių Lietuvos kartingo meistrų į varžybas atvyko svečių iš Rusijos, Baltarusijos bei Latvijos.
Pasak Lietuvos kartingo federacijos prezidento Ramūno Savicko, dalyvių gausa leidžia tikėtis, kad visos sezono lenktynės bus labai įdomios. Be to, antrasis Lietuvos čempionato etapas, birželio pradžioje vyksiantis Smalininkų trasoje, yra įtrauktas į Baltijos šalių čempionato tvarkaraštį, tad tose varžybose dalyvių tikrai bus per 100, o realus Lietuvos lenktynininkų meistriškumas išryškės būtent kovose su kaimynais. Kad auga pajėgi ir perspektyvi sportininkų karta, liudija tas faktas, jog net keletas Lietuvos sportininkų sudomino vieną iš Italijos komandų – italai pažadėjo globoti pasaulio čempionatui besirengiančius sportininkus, sudaryti jiems geresnes treniruočių sąlygas, padėti įsigyti pačios naujausios technikos.
O pirmose sezono lenktynėse atkakli kova vyko beveik visose klasėse. Tarp pačių jauniausių sportininkų „Micro“ klasėje svečių iš Baltarusijos spaudimą sugebėjo atlaikyti Šiaulių kartingo klubo atstovas Martynas Gurtajus. Jis nugalėjo, finale aplenkęs Danilą Klimenoką ir Vikentijų Tumanovą. Antras tarp Lietuvos atstovų buvo Deimantas Šimkūnas, o trečia liko Agnietė Gumauskaitė.
„Raket“ klasėje dominavo „MS Kart“ komandos narys Lukas Stanevičius. Jis akivaizdžiai pranoko kitas prizines vietas užėmusius Jorį Dumčių ir dar vieną svečią iš Baltarusijos Dzianisą Slavinskį.
„ROK“ klasėje pamatėme Joną Gelžinį. Pastaraisiais metais sėkmingai dalyvaujantis „Porsche“ automobilių lenktynėse Anglijoje sportininkas nepabijojo išmėginti jėgų ir šalies čempione. „Kad formos neprarasčiau. Norint sėkmingai dalyvauti aukščiausio lygio varžybose, reikia važiuoti ir važiuoti. Kartingas – puiki sportinės formos palaikymo priemonė“, – teigė lenktynininkas. Po atkaklios kovos J. Gelžinis sugebėjo aplenkti antrą vietą užėmusį Konstantiną Struką, o trečias finišavo nugalėtojo jaunesnysis brolis, 2010 m. Lietuvos čempionas Ignas Gelžinis. „ROK-Junior“ klasėje pirmavo Vadimas Šapovalas.
Vienas pajėgiausių pastarųjų metų šalies kartingo lenktynininkų Simas Juodviršis be didesnio vargo nugalėjo „DD2“ klasėje, „DD2 Masters“ įskaitoje pirmavo Saulius Pocevičius, o „Rotax Max Junior“ – Karolis Jovaiša.
Bene įdomiausia stebėti buvo „KZ2“ klasė lenktynes. Ant šlapio asfalto vykusioje kvalifikacijoje pirmavo Simas Tankevičius, tačiau finale jis niekaip nesugebėjo aplenkti labai greitai važiavusio Igno Misevičiaus. Ignas nedarė klaidų ir sugebėjo iki pat finišo išsaugoti pirmąją poziciją. Trečias liko Vytautas Surdokas.
„M-125“ klasės įskaitoje nugalėtoju tapo Leandras Stulpinas, ant garbės pakylos dar kopė Lukas Vaidotas bei Paulius Gražulis.
Gausiausia buvo Lietuvos kartingo federacijos įskaitoje kovojusi „Laisvosios“ klasės dalyvių kompanija – tarp 18 lenktynininkų po labai atkaklios kovos triumfavo Justas Pangonis.
Drauge su čempionato ir LKF taurės dalyviais dėl pirmųjų sezono taškų kovojo ir antrą sezoną vykstančių „BMW Formulės Mini“ dalyviai. Pirmame etape, kuriame netrūko labai gražios kovos ir atkaklių bandymų aplenkti, geriausiai sekėsi Rokui Baciuškai.
Antrasis Lietuvos kartingo čempionato etapas birželio 4 dieną vyks Smalininkų kartodrome.
Lietuvos kartingo federacija

Iki 2013 metų futbolo stadionas Vilniuje - realu

Iki 2013 metų futbolo stadionas Vilniuje – realu

Praėjusią savaitę Savivaldybės delegacija, vadovaujama mero pavaduotojo Gintauto Babravičiaus, lankėsi Gdynėje, kur apžiūrėjo baigiamą statyti 15 139 vietų vieną ekonomiškiausių Lenkijos futbolo stadionų.

Vilniaus delegaciją priėmę Gdynės vadovai pristatė miesto sporto infrastruktūrą ir savo lėšomis statomą futbolo stadioną. Naująjį stadioną, kurio sąmatinė vertė beveik 78 mln. litų, jie vadina savo pasididžiavimu. Šalia naujojo stadiono yra krepšinio arena bei regbio stadionas, miesto parkas, biurų pastatai, geležinkelio linija.

Aplink vasario mėnesį pradėsiantį veikti futbolo stadioną nėra automobilių parkavimo vietų – stadionas arti miesto centro, todėl varžybų žiūrėti žmonės eina pėsčiomis arba važiuoja visuomeniniu transportu.

Vilniaus mero pavaduotojas G. Babravičius teigia, kad Gdynė – puikus pavyzdys, įrodantis, kad turint ryžto, viskas realu. „Į Vilnių – Lietuvos sostinę – turi sugrįžti nacionalinė futbolo rinktinė, kuri dabar savo varžybas organizuoja svetur. Lenkijos pavyzdys įkvėpė, kad iki 2013 metų galime turėti ekonomišką, komfortabilų žiūrovui, atitinkantį 4 UEFA kategoriją, futbolo stadioną Vilniuje,“- sako G. Babravičius.

Jo teigimu, Savivaldybė organizuos projekto grupę, kuri ieškos plotų, kur šį projektą būtų galima įgyvendinti, kurs finansavimo modelį. Įgyvendinant UEFA U19 finaliniam turnyrui keliamus reikalavimus infrastruktūrai, jau pradėtas „Ventos“ stadiono Jamonto parke rekonstrukcijos projektas.

Planuojama 2011m. kartu su LFF, KKSD ir Vilniaus miestu sutvarkyti šį apleistą stadioną. Taip pat su Švietimo ministerija sutarta, kad prie vienos iš Vilniaus mokyklų 2011 m. bus įrengta visų matmenų nauja futbolo aikštė.

Europos futbolo federacija Lietuvai suteikė teisę 2013 m. surengti Europos jaunimo iki 19 metų finalinį turnyrą. Tačiau pagal esamų Vilniuje stadionų ir treniruočių aikščių būklę, sostinė negali net pretenduoti priimti čempionato dalyvių.