Now Reading
Mados vergai virsta ekspertais?

Mados vergai virsta ekspertais?

Mados vergai virsta ekspertais?

Jei milžiniškoje distancijoje tarp aukštosios mados garsenybių ir paprastų žmonių pažymėtume „aukso vidurį“, atrastume ne ką kitą, kaip informacijos amžiaus Dievais tampančius tinklaraštininkus (ang. – bloggers).

Jie – jauni (kai kurie sulaukę vos trylikos!), kupini idėjų, nebijantys diktuoti asmeninio stiliaus ir argumentuotai kritikuoti aukštosios mados. Kai kurių tinklaraštininkų sėkmės pavyzdžiai pribloškia: jie sėdi aukštosios mados pristatymuose, kuria vardinius daiktus, mėgaujasi žiniasklaidos dėmesiu, o jų aprangos kodą kopijuoja tūkstančiai gerbėjų. Kai Lietuvoje mados tinklaraštininkų balsai vos girdimi, daugelyje užsienio šalių naujoji blogger‘ių karta leidžia tvirtas šaknis į mados industriją.

Genialumas paprastume

Kas lemia milžinišką tinklaraštininkų populiarumą? Tikrai ne milžiniški turtai ar įtakingi tėvai. Atsakymas kur kas paprastesnis. Pagalvokime patys, kieno papasakota naujiena Jums atrodo artimesnė ir įtikinamesnė: pasaulinio garso mados leidinyje perskaitytas žurnalistės straipsnis ar ta pati informacija, papasakota draugės/kolegės/bendraamžės? Nors iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti keista, tačiau žmonės renkasi tą informaciją, kurios šaltinis jam atrodo patikimesnis, o patikimumą mes dažniausiai siejame su artumu, pažinojimu.

Kiekvienam įdomu pavartyti žurnalus ar internetinius puslapius, kur medžiaga pateikiama profesionaliai, nuotraukose šypsosi tobulai nugrimuotos modelių šypsenos ir kompiuteriu retuštuotos figūros. Kita vertus, paprastam žmogui, gyvenančiam kadienės dienotvarkės ritmu, galinčiam tik pasvajoti apie aukštosios mados pristatymų stebėjimus ar vardinės rankinės turėjimą, bet visgi norinčiam sužinoti mados naujienas, lieka vienintelis kelias – atsiversti tinklaraštininko dienoraštį ir „sugerti“ tą pačią informaciją, argumentuotą „žemišką“ nuomonę, parašytą asmeniškai, paprastais žodžiais, iliustruotą neretai buitinėmis sąlygomis sukurtomis fotografijomis.

Madai dedikuojamos skirtingos koncepcijos

Vieni tinklaraštininkai supažindina su kolekcijų pristatymais, naujausiomis tendencijomis, mados reklamomis, kiti įsileidžia į asmeninį gyvenimą, parodydami, kaip jie atrodo kievieną dieną, kuria stilių, treti – pristato rankų darbo daiktus, rūbus ir aksesuarus, ar netgi dalinasi patarimais, kaip suderinti seną ir naują, prabangų ir pigų, sufleruoja, kaip stulbinamai atrodyti, turint ne kelias dešimtis, o kelis litus kišenėje!

Dar vienas itin svarbus faktorius – tinklaraštininkų amžius ir gyvenamoji vieta. Juk jei esate pvz.: septyniolikmetis lietuvis, yra smalsu, kaip gyvena/mąsto/rengiasi Jūsų bendraamžis Paryžiuje ar Niujorke. Būtent dėl to, kad jie kažkuo panašūs į mus, ieškantys savo vietos gyvenime, visa širdimi atsiduodantys individualiam pomėgiui, šiuo atveju – madai ir stiliui, aktyviai reikšdami idėjas ir požiūrį, nebijantys drąsiai kalbėti ir diskutuoti, tampa mums artimi. 

Prarasta vaikystė svajonės vardan?

Garantuota vieta pirmosiose aukštosios mados kolekcijų pristatymų eilėse, nesuskaičiuojami interviu, kelionės po pasaulį, fotosesijos ir pažintys su žinomiausiomis mados industrijos asmenybėmis – tokia trylikametės amerikietės Tavi Gevinson kasdienybė. Mergaitės sėkmės istorija stulbinanti. 2008-aisiais pradėjusi rašyti internetinį dienoraštį „Style Rookie” ji tebuvo išskirtinį skonį turinti vienuolikmetė, o Tavi gimdytojai apie dukros pomėgį sužinojo, tuomet, kai jiems paskambino iš „New York Times”!

Prabėgus porai metų, jau nieko nebestebina tokie spaudos pranešimai, kaip „Tavi praleidžia pamokas dėl madų savaitės“ ar interviu „Vogue“, tačiau nuomonės apie mergaitės sėkmę kontraversiškos: vieni jos gaili dėl prarastos vaikystės ir ekstravagantiško stiliaus, kiti – priešingai – dievina viską, ką ji daro ir nori atrodyti, taip, kaip jaunoji mados ikona.  

Dėmesio centre – auksarankė paauglė

Manote, kad tokie fenomenai atrandami tik Amerikoje? Tikrai ne, mat ne ką vyresnė mados tinklaraštininkė Anni Jürgenson gyvena kaimyninėje Estijoje. Keturiolikmetė drąsiai demonstruoja gatvės mados pavyzdžius, išskirtiniu skoniu pasižyminčius drabužių derinius, tačiau didžiausio gerbėjų dėmesio susilaukia jos rankdarbiai iš… užtrauktukų! Anni ne tik pardavinėja savo kurtus aksesuarus, bet ir rodo, kaip juos pasigaminti, mezga megztinius, dalinasi patarimais, kaip stilingai atrodyti, turint vos kelis banknotus kišenėje ir svajoja bent truputį paaugti, kad galėtų vaikščioti podiumu. Rodos, parako šiai paauglei tikrai netrūksta! 

Romantikė, sužavėjusi tūkstančius

Prancūzaitei Alix Bancourt – 24-eri. Jos rašomą tinklaraštį seka gerbėjai iš viso pasaulio, mat retas kuris atsispiria merginos kuriamų drabužių estetikai, romantiškai pasteliniu koloritu išsiskiriančioms fotografijoms bei kelionių iš gražiausių vietovių įspūdžiams.

Prancūzaitės internetinių namų lankomumo reitingai tokie įspūdingi, jog puslapyje nusprendė reklamuotis mados gigantas „American Apparel“. Alix studijuoja mados mokykloje, turi vardinę drabužių liniją, rašo straipsnius, o laisvalaikiu „gaudo“ akimirkas fotoaparatu. Jos atvaizdas puošia begalę mados žurnalų puslapių, tinklaraštis nuolat įtraukiamas į didžiausią įtaką gatvės madai darančiųjų sąrašus, o jos fotografijos vertinamos už subtilumą, detalių pastebėjimą ir spalvų gamos pasirinkimą.

Nuo meilės batams iki pripažinimo

Būtina paminėti aštuoniolimetės teksasietės Jane Aldridge tinklaraštį sea of shoes. Prieš kelerius metus ji tebuvo paauglė, pamišusi dėl naujų batų poros, o dabar – jauna dama, pozuojanti „Vogue“ fotografams, sukūrusi batelių kolekciją ir spėjusi pasirodyti debiutančių pobūvyje Paryžiuje, kaip „Chanel“ mados namų atstovė. O viskas prasidėjo nuo elementarių tinklaraščio įrašų, iliustruotų gausiomis išskirtinio dizaino batų ir drabužių derinių nuotraukomis.

Tai vos keli įspūdingi pavyzdžiai. Norint paminėti bent dalį, pasaulyje puikiai žinomų ir aktyviai lankomų mados blog‘ų, tektų sudaryti ilgiausią sąrašą. Žinoma, jų išpopuliarėjimą lėmė lankytojų gausa, o didžiąją sėkmę atnešė mados profesionalų dėmesys ir patikėjimas „žmogaus iš gatvės“ idėjomis.

See Also
Kaip išsirinkti tobulą piniginę? 3 patarimai

O kaip Lietuvoje?

Nors lietuviški tinklaraščiai dar nepretenduoja į mados Olimpo aukštumas, tačiau pamatai jau dedami. 17-metės klaipėdietės Deimantės tinklaraštį spintos guru neseniai atšventė dviejų metukų gimtadienį, o komentarų skaičius išaugo nuo kelių iki keliasdešimties.

Aukštosios mados kolekcijas, įstabiausias reklamas, leidinius, kūrėjus ir modelius pristatanti mergina nebijo vertinti ir kritikuoti, pateikia svarius argumentus, stebina aštriu žvilgsniu ir teikia vilties, jog mūsų šalies mados pasaulis bėgant laikui turės talentingą žurnalistę/kritikę.

Panašia koncepcija, tačiau mažesniu lankomumu pasižymi aukštąją madą pristatantis tinklaraštis infashion anglų kalba rašomas everyone loves fashion. Užsienio tinklaraščiuose įsigalėjusią savo asmeninio stiliaus populiarinimo tradiciją tęsia vaivapamaiva,  agvintage, gincherry ir daugelis kitų.

Požiūrių skirtumai

Nors mūsų šalies mados žurnalai ir tinklaraščiai kol kas vangiai žiūri į jaunus entuziastus ir nežarsto viliojančių pasiūlymų, užsienio šalyse mados tinklaraštininkai vertinami, kaip perspektyvūs kritikai, jais žavisi ne tik bendraamžiai, bet ir savo srities profesionalai, kviesdami į prestižinius renginius, siūlydami karjeros perspektyvas ir bendradarbiavimo pasiūlymus.

Visų tinklaraštininkų veiklos pradžia – labai panaši, o sėkmės istorijos – labai skirtingos. Mūsų gyvenimas pamažu persikelia į virtualią erdvę, o informacijos amžiaus teikiamas galimybes išnaudojantys tinklaraštininkai skina darbo vaisius. Tereikia palaukti ir pamatysime, ar ši tendencija įsigalės Lietuvoje ir šalies mados žurnalistikos atstovai pradės ieškoti talentų ne tik patyrusių kolegų rate, bet ir perspektyvių mados tinklaraštininkų gretose.

Erika Vyšniauskaitė

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Visos teisės saugomos © laikas.lt

Scroll To Top