Atrasta nauja planeta, kurioje gali egzistuoti gyvybė

Astronomai atrado į Žemę panašią egzoplanetą, kurioje galėtų vystytis gyvybė, praneša BBC . Tyrinėtojai iš Kalifornijos universiteto Santa Kruzoje (UCSC) ir Karnegio instituto Vašingtone, vienuoliką metų tyrinėjo raudonąją nykštukę, žvaigždę pavadintą „Gliese 581“ ir pastebėjo nemažą kiekį aplink ją besisukančių egzoplanetų. Pastarosiomis dienomis atrasta egzoplaneta „Gliese 581g“ mokslininkų teigimu yra analogiška Žemei.

Už Saulės sistemos ribų esanti planeta „Gliese 581g“ yra per 20 šviesmečių nuo Žemės ir taip pat, kaip ir mūsų planeta, yra savo žvaigždės „Auksiaplaukės zonoje“ – taip vadinama kosmoso erdvė, kurioje yra susidariusios tinkamos temperatūros sąlygos skystąjam vandens pavidalui rastis. Mokslininkų teigimu, šis naujai atrastas pasaulis potencialiai gali turėti ir atmosferą.

Naujos gyvybės tikimybė

Pastaruoju metu kosmoso tyrinėtojai atrado dvi naujas planetas žvaigždės „Gliese 581“ sistemoje ir bendroje sumoje jų yra jau šešios. Svarbiausiu atradimu laikytinas faktas, kad viena jų gali būti labiausiai atitinkanti Žemės klimatą iš visų šiuo metu žinomų planetų. „Mūsų atradimas pateikia labai įtikinamą tinkamos gyventi planetos pavyzdį,“ teigia UCSC astronomas Styvenas Vogtas.

„Gliese 581g“ apskrieja savo saulės orbitą per 37 dienas, vidutinė jos temperatūra yra tarp -12 C iki -31 C. Spėjama, kad ši egzoplaneta yra uolėto paviršiaus ir turi pakankamai gravitacijos atmosferos sluoksniui susikurti. Tačiau skirtingai nei Žemės, viena naujosios planetos pusė visuomet būna apšviesta saulės, o kita skendi tamsoje. Tarp šių dviejų skirtingų šviesos ir šešėlio pusių galėtų klestėti gyvybė.

Kiti naujieji pasauliai

Pirmoji egzoplaneta, besisukanti aplink žvaigždę, buvo atrasta daugiau nei prieš dešimtmetį. Nuo tada atrasta per 500 kitų pasaulių už Saulės sistemos ribų, dauguma jų pasirodė esantys dujų gigantai, kaip Jupiteris. Šiuo metu mokslininkai tikisi atrasti daugiau planetų, kuriose būtų salygų gyvybei vystytis.

„Mes stovime ties gyvenamų planetų atradimo riba,“ tikino Polas Butleris, „Gliese 581“ egzoplanetų tyrimo koautorius iš Karnegio instituto. Jam pritarė ir S. Vogtas, primindamas, kad yra atrasta vos 20 % visų žinomų žvaigždžių (vien Paukščių take jų skaičiuojama keli šimtai bilijonų). Vadinasi gali egzistuoti ištisi bilijonai analogų Saulės sistemai.

Parengė Živilė Barkauskaitė