Now Reading
Banksy filmas: kas kam išplovė smegenis?

Banksy filmas: kas kam išplovė smegenis?

Banksy filmas: kas kam išplovė smegenis?

Kartais mes einame į kiną nieko nesitikėdami arba tiesiog norėdami smagiai praleisti laiką. Labai dažnai išeiname iš kino teatrų patenkinti, kad pamatėme gerą filmą, kartais išeiname pikti, nes nepatiko aktoriai ar operatorius. Tačiau turbūt labai retai išeiname iš tamsiosios salės ir tylime, nes suvokiame pamatę išties gerą filmą, kuris pakeičia tavo suvokimą apie tam tikrus dalykus.

O dabar įsivaizduokime, kad sugalvojote apsilankyti Vilniaus dokumentinių filmų festivalyje rodomo garsiausio pasaulyje grafičių meistro Banksy režisuotame filme „Išėjimas per suvenyrų krautuvę“. Ko tikimės? Filmo apie grafičius, apie Banksy, apie slapstymąsi nuo policijos, truputį judančios kameros, truputį veidus slepiančių grafičių kūrėjų… O jei dar skaitėte filmo aprašymą, žinosite, kad šis darbas ne apie Bansky, o apie apie jį filmą bandžiusį kurti vyruką.

O dabar pasukime laikrodį į priekį ir pažiūrėkime, kas įvyksta, kai žmonės išeina po filmo „Išėjimas per suvenyrų krautuvę“ seanso. „Geras. Geriausias filmas, kokį esu matęs“, „Negaliu patikėti“, „O šis vyrukas išties egzistuoja?“, „Va taip ir kuriamas menas“ ir taip toliau. Bet apie viską nuo pradžių.

Apie Bansky

Turbūt daugumai Banksy nereikia pristatinėti. Nors tikrosios Banksy slapyvardžiu pasivadinusio gatvės menininko tapatybės nežino niekas, jis yra vienas įtakingiausių šių laikų kūrėjų. Jo kūrinius perka dauguma meno kolekcionierių ir juos pakabina šalia kitų pripažintų meistrų darbų. Banksy darbai yra visur: nuo Disneilendo, iki betoninės Gazos ruožo sienos. Banksy ypač išgarsėjo įnešęs į Metropolitano muziejų savo kūrinius ir slapta pritvirtinęs juos tarp tikrųjų eksponatų. Kadangi jo kuriamas menas peržengia įstatymo ribas, jis iki šiol slepiasi, niekas nėra jo nufilmavęs ar nufotografavęs. Išskyrus….keistuolį prancūzą Thierry Guetta.

Apie filmą

Banksy filmas „Išėjimas per suvenyrų krautuvę“ buvo pristatytas pasauliniame „Sundance” nepriklausomo kino festivalyje ir susilaukė didelio dėmesio. Filme rodomas ekscentriškas ir smalsus Los Andžele gyvenantis prancūzas verslininkas Thierry Guetta, niekuomet nepaleidžiantis iš rankų kameros. Pusbrolio supažindintas su grafičių pasauliu, jis tampa gatvės meno dokumentininku ir nusprendžia surasti tapatybę kruopščiai slepiantį garsųjį Banksy. Tačiau Banksy ir Th.Guetta netikėtai pasikeičia vaidmenimis – medžiojamas Banksy atima kamerą ir pats tampa pasakotoju. Kaip sako Banksy, „tai filmas apie žmogų, kuris, užsinorėjęs nufilmuoti neįmanoma, patyrė nesėkmę“. Th.Guetta nesėkmė baigėsi Banksy sėkme, nes jis suvokė, kad Th.Guetta yra išties keistas tipas ir netgi iš dalies idiotas. Ir daug įdomesnis filmo herojus nei jis.

Kad Th.Guetta jam nemaišytų montuoti medžiagą, jis pasiūlė jam…pačiam pradėti kurti. Ir čia buvo didžiausia Banksy klaida. „Seniau skatindavau žmones kurti, tačiau daugiau niekada to nebedarysiu“, – nusijuokia Banksy. Kodėl? Nes tas „idiotas ir keistas tipas“ tampa Mr. Brainwash ir išties išplauna mūsų visuomenės smegenis.

Filmo moralas

Nusprendęs tapti menininku Mr. Brainwash sugalvoja surengti parodą. Jis nesivargina pats kurti ar teptis rankų, jam viską daro nusamdyti žmonės, užtenka pasirinkti patinkamus paveikslus ir papasakoti, kaip juos „apipiešti“. Mr. Brainwash žino, kaip suorganizuoti parodą,  problema ta, kad jis nėra menininkas. Tačiau tai jam nesvarbu, prancūzas kaip reikiant įsisuko į parodos darymą ir gandas apie jį pasklido po visą JAV. Paroda puikiai pasiseka ir Mr. Brainwash tampa pasaulio garso menininku.

See Also
Kaip išsirinkti tobulą piniginę? 3 patarimai

Tad toks menininkų gimimas iškelia daugybę klausimų ir diskusijų. Diskusijų apie tai, kas išties yra menas, kaip jis kuriamas. Diskusijų apie tai, koks yra meno santykis su komercija. Ar tik meno koliekcioneriai nėra idiotai, perkantys darbus, kurie yra gerai išreklamuoti ir nesirūpina jų verte? Kokia yra originalumo prasmė dabartiniame mene? Kaip teigia Banksy, „Andy Warholas kartojo ikoniškas portretus tol, kol jie tapo bereikšmiai. Thierry juos iš tiesų pavertė bereikšmiais“.

Pabaigai

Tad jei po filmo „Išėjimas per suvenyrų krautuvę“ išeisite sutrikę – nieko nuostabaus. Ir nenustebkite, jei minčių srautas pabers dar daugiau klausimų: ar tik Banksy ir Mr. Brainwash nėra vienas ir tas pats asmuo? Ar Bansky nesijuokia iš visuomenės, perkančios ir aukštinančios kartais bevertį meną? Ir ar dauguma dabartinių menininkų nėra, kaip tas Mr. Brainwash, visiški „šūdmaliai“, be pastangų ir talento sugebantys tapti žvaigždėmis. Ir kas kam plauna smegenis: Mr. Brainwash visuomenei ar Bansky žiūrovams, paklaidintiems tarp fikcijos ir realybės?

Banksy filmas „Išėjimas per suvenyrų krautuvę“ dar bus rodomas du kartus: šį vakarą kino teatre „Pasaka“ ir sekmadienį „Skalvijoje“. Tad paskubėkite įsigyti bilietus ir parašykite savo įspūdį apie filmą. O visą Vilniaus dokumentinių filmų programą rasite rubrikoje kino teatrai.

Rasa Barčaitė

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Visos teisės saugomos © laikas.lt

Scroll To Top