Pamišę dėl kačių

Karolis Vyšniauskas

Rugpjūčio pabaiga Mineapolyje. Prie įėjimo į „Walker“ meno centrą – vieną svarbiausių šiuolaikinio meno vietų Amerikoje – išsirikiavusi ilga eilė žmonių, kačių ir keletas vardan ironijos atvestų šunų. Netrukus čia prasidės „Internet Cat Video Film Festival“ – pirmasis pasaulyje kačių vaizdo klipų festivalis. Organizatoriai tikėjosi sulaukti 5 tūkst. žiūrovų – atėjo 10 tūkst. Jiems buvo parodyti 79 klipai. Festivaliui pasibaigus, kilo tik vienas klausimas – kodėl tokio įvykio idėja niekam nekilo anksčiau?

„Internetas buvo sukurtas katėms. Tai yra faktas.“, – portalui „PC World“ rimtu veidu sako Chrisas Torresas, žmogus, sukūręs „Nyan Cat“ – vaizdo klipą, kuriame, skambant japonų pop dainai „Nyanyanyanyanyanyanya“, animuota katė skrenda kosmosu ir po savęs palieka vaivorykštę. Tris su puse minutės trunkantis vaizdo klipas „YouTube“ peržiūrėtas 85 mln. kartų.
 
„Tai yra įrodymas, kad pasaulis eina į pabaigą“, – prieš 16 minučių kažkas paliko komentarą po juo.
 
Chriso žodžiuose yra tiesos. Jei 2002-aisiais buvo juokaujama, kad internetas yra skirtas pornografijai (tai nėra mitas – vidutiniškai 30 proc. pasaulio interneto srauto kiekvieną sekundę naudojama pornografiniams klipams žiūrėti), tai „Facebook“ ir „YouTube“ sukėlus „Web 2.0.“ revoliuciją, internetas atiteko katėms.

 
YouTube“ – 2 milijonai kačių klipų
 
Į „YouTube“ vaizdo klipų paieškos lauką įvedus žodį „cat“, gaunama 1,5 mln. rezultatų, „kitty“ prideda dar 300 tūkst., „kitten“ – 250 tūkst. Iš viso – per du milijonus kačių klipų. Populiariausieji peržiūrėti iki 80 milijonų kartų. Juose katės miega, murkia, žaidžia , tyko ir daro kitus katiniškus dalykus.
 
Šių klipų niekas nerežisuoja, dauguma jų yra žemos kokybės, nufilmuoti telefonais. Tai pačių vartotojų sukurtas turinys. Žmonės filmuoja savo gyvūnus ir kelia medžiagą į internetą žinodami, kad už kompiuterio ekrano yra milijoninė auditorija, pasiryžusi visus savo darbus atidėti į šalį, kad tą klipą pamatytų.
 
Kai kurios katės taip tapo tarptautinėmis žvaigždėmis. Pavyzdžiui, Maru. Japonijoje auginama katė turi atskirą „YouTube“ kanalą mugumogu, kuris pagal prenumeratorių skaičių yra septintas šioje inovacijų šalyje. Klipuose Maru bando įlįsti į už ją mažesnes dėžutes, įstringa šiukšliadėžėje, liečia savo atvaizdą veidrodyje. Kiekvienas Maru klipas peržiūrimas vidutiniškai 100 tūkst. kartų. Šiai katei išpopuliarėjus internete, ją savo reklamose pradėjo naudoti įvairios Japonijos ir Vakarų kompanijos.
 
Greta klipų „YouTube“, internetas pilnas kačių memų, GIF'ų (judančių paveiksliukų), „LOLCats“ nuotraukų ir kito katiniško turinio. Kas lemia šią beprotybę?
 
 
Paaiškinti viską vien mielumu būtų pernelyg paprasta. Taip, kelių mėnesių pūkuota katytė, gaudanti žaisliuką, kuris staiga, šeimininkui patraukus, dingsta jai iš akių, yra mieliausias gyvis visatoje, bet juk mieli gali būti ir šunys ar, sakykime, pandos. Šunų sėkmės istorijų internete taip pat yra – vien ko verta kalbanti haskė Miška (jos kanalas – youtube.com/gardea23). Tačiau šunims, papūgoms ar žiurkėnams reikia nuveikti ką nors virš jų galimybių ribų, kad internetas į juos atkreiptų dėmesį. Tuo tarpu katei užtenka tiesiog miegoti. O jeigu besnausdama ji dar užsidengia letenomis akis, milijonas peržiūrų ir šimtai palaikančių komentarų – jūsų.

Kodėl internete žmonės pametė galvas dėl kačių – klausimas tik iš pirmo žvilgsnio juokingas. Į jį yra gilinęsi tiek interneto tyrėjai, tiek sociologai, kultūrologai ar netgi biologai. Visi turi savų argumentų. Pabandykime juos surinkti į vieną vietą – galbūt priartėsime prie atsakymo.
 
Filmavimas kaip kerštas
 
„Žmonės ir gyvūnai visada buvo glaudžiai susiję. Dar gyvendami urvuose žmonės medžiojo gyvūnus, galvodami: „OK, aš dabar tave nudursiu, suvalgysiu tavo mėsą, o odą išmainysiu į ką nors vertingo.“ Tada atėjo agrikultūros metas, gyvūnai buvo įdarbinti ūkyje. Dabar gyvename moderniame amžiuje, bet žmonių ir gyvūnų ryšys niekur nedingo – turime augintinių savo butuose, perkame jiems maistą gyvūnų maisto parduotuvėse, einame į gyvūnų parodas. Atsiradus internetui, žmonių ir gyvūnų santykis įgavo visiškai naują terpę pasireikšti. Kačių vaizdo klipai yra to rezultatas“, – per 200 tūkst. metų žmonijos istoriją vienu įkvėpimu perbėga Patrickas Davisonas.
 
Konferencijoje „Login“ šiemet kalbintas niujorkietis prisideda prie interneto memus kaupiančio tinklalapio „Know Your Meme“ kūrimo ir šiuo metu rašo knygą būtent apie gyvūnų vaizdo klipų reiškinį internete.
 
Bet vis dėlto kodėl katės? Šunys juk irgi lydėjo žmones evoliucijos keliu. „Taip, bet šunys dažnai yra buki. Jie juokingi, bet juoką sukelia dėl savo kvailumo. Tuo tarpu katės juokingos dėl daug įvairesnių priežasčių“, – mano pašnekovas.


Patrick Davison
 
Anot požiūrio, kurio laikosi „Play Him Off, Keyboard Cat“ – kito itin populiaraus klipo, kuriame katė groja sintezatoriumi, autorius Bradas O'Farrellis, priežastys slepiasi paties žmogaus menkume. Jei šuns šeimininkas dažnai gali jaustis protingesnis už šunį, katė vien savo žvilgsniu gali pastatyti žmogų į kampą. Katės, kaip paslaptingo ir netgi pavojingo gyvūno įvaizdis, nėra iš piršto laužtas. Katės šeimininkus su pasimėgavimu ignoruoja ir netgi jiems kenkia suvalgydamos maistą, perdrėksdamos megztinį ar nuversdamos daiktus nuo spintos. Šeimininkus tai siutina, tačiau šie nieko negali padaryti. Dėl to, kad ir kaip apgailėtinai žmonių atžvilgiu tai skambėtų, gyvūnėlių filmavimas juokingose situacijose ir jų rodymas visam pasauliui dažnai veikia kaip šeimininkų kerštas už blogus šių darbus.
 
Kita vertus, kačių nereikėtų pervertinti. Kaip interneto naujienų tinklaraščiui „Mashable“ pažymi marketingo agentūros „The Viral Factory“ direktorius Mattas Smithas, katės savyje įkūnija tai, kas internetą žavi labiausiai: absoliučią meilę sau, aroganciją ir pompastiką, kuri nedingsta net ir kvailiausiose situacijose. Sujungus tai su įgimtu kačių žavesiu, gaunamas nepriekaištingas derinys.
 
Žengiant dar toliau, iš socialinio lygmens galima pereiti į biologinį. Žmogaus smegenis tyrinėjantys mokslininkai yra priėję prie išvados, kad katės labiau nei kiti gyvūnai sukelia žmonėms tėviškus jausmus. Matydami mažą kačiuką su didelėmis akimis ir gležnomis letenomis, mes jį suvokiame panašiai, kaip suvokiame kūdikį. Na o kas yra kitas populiariausias interneto klipų herojus? Būtent, mažas jūsų vaikas.


 

Internetas – tik didelis kačių socialinis eksperimentas žmonijai valdyti
 
Yra ir daug pragmatiškesnių kačių fenomeno internete aiškinimų. Galbūt pandų klipai tikrai varžytųsi su katėmis peržiūrų skaičiumi, tik problema, kad pandą nufilmuoti ne taip paprasta. Amerikoje auginama 86 milijonai kačių – bent po vieną kas trečiuose namuose. Žmonės jas filmuoja, nes, priešingai nei daugelis kitų gyvūnų, jos visada yra šalia.
 
Šunų amerikiečiai taip pat turi pakankamai – iš viso 78 milijonus. Tačiau šunų šeimininkams nebūtina filmuoti savo augintinių, kad šie būtų pamatyti. Jie turi parkus, kuriuose gali šunis vedžioti ir susitikti su kitais šeimininkais. O kaip savo gyvūnėlio žavesį parodyti turintiems kates? Iki interneto, jie apsiribojo draugų vizitais į namus. Su „YouTube“ jie įgavo nors ir virtualų, bet pasaulinio dydžio šunų vedžiojimo parko atitikmenį.
 
Žinoma, negalima atmesti versijos, kad kačių populiarumas internete tėra jų bandymas užvaldyti žmoniją. Kaip juokauja M. Smitas, „pagrindinė didžiulio ir vis dar augančio kačių populiarumo internete priežastis yra ta, jog iš tikro internetas yra milžiniškas socialinis eksperimentas, kuriame mes, žmonės, esame tik bejėgiai pėstininkai.“ Matant, kiek laiko kai kurie iš mūsų praleidžia naršydami kačių klipus ar nuotraukas internete, ši versija neskamba kaip per daug nutolusi nuo realybės.
 
 
Vis dėlto konspiracijos teorijas palikę Keanu Reevesui ir jo memui „Conspiracy Keanu“, turinčiam ir atskirą klausimą apie kates (žiūrėti aukščiau. Išvertus į lietuvių kalbą: „O kas, jeigu katės turi savo internetą ir jis pilnas mūsų nuotraukų?“), dauguma kačių fenomeno internete tyrėjų galiausiai prieina prie panašios išvados: mes žiūrime į kates, nes... norime būti kaip jos. Kaip „Mashable“ patikino fortepijonu grojančios katės Noros šeimininkas 61-erių Burnellas Yow, „katės atrodo visiškai patenkintos būdamos tokios, kokios yra. Jos gyvena šia akimirka. Mes, žmonės, esame praradę gebėjimą būti tokios palaimos būsenos ir (žiūrėdami kačių vaizdo klipus – K. V.) bandome ją susigrąžinti.“
 
Štai taip.
 
Penki įYouTubeistoriją įeisiantys kačių klipai:
 
NORA: Practice Makes Purr-fect


 
 
Standing Cat



 
Two Talking Cats



 
Dramatic Cat



 
The OMG Cat
 


Šis straipsnis publikuotas spalio mėnesio „Laikas.lt“ žurnale tema FANATIZMAS, kurį galite rasti Vilniaus, Kauno ir Šiaulių viešose vietose arba internete. Kiti numerio straipsniai:

cat videos, kačių klipai, katės, Youtube

Rašyti komentarą
Vardas* El. paštas
Komentaras*
    *privalomi laukai