Search Results for: "Saulius Urbonavičius"

Datos ir įvykiai: kas nutiko muzikoje 2011-aisiais

Datos ir įvykiai: kas nutiko muzikoje 2011-aisiais

Dar nepavargusiems nuo metų pabaigos topų dedikuojame 30 Lietuvos ir užsienio scenų įvykių, kurie įėjo į istoriją.

Vienu sakiniu – tai netekčių metai. Labai liūdnų (Amy mirtis, „The White Stripes“, R.E.M. išsiskyrimai) ir pakankamai džiuginančių („69 Danguje“, YVA pabaigos). Tačiau 2011-ieji buvo įvairesni, nei sutelpa į vieną sakinį, dėl to dar nepavargusiems nuo metų pabaigos topų dedikuojame 30 Lietuvos ir užsienio scenų įvykių, kurie įėjo į istoriją.

Sausio 14-15 d.
Uždarytas klubas „Gravity“

Iš kadaise geriausio Vilniaus (Lietuvos?) klubo likus tik vardui, buvo suorganizuota oficialus jo uždarymas. Šį gruodį praėjo 10 metų po „Gravity“ atidarymo.

Sausio 27 d.
Pristatytas „Krepšinio himnas“

Marijonas Mikutavičius dar kartą įrodė, kad yra geriausias himnų kūrėjas Lietuvoje. Jis kartu su Mantu Jankavičiumi ir Mia (pradinėje dainos versijoje jos vokalo dar nebuvo) įrašė „Krepšinio himną“, liaudyje žinomą kaip „Nebetyli sirgaliai“. Daina sulaukė krepšinio fanų pripažinimo, pusės milijonų perklausų „YouTube“ ir lydėjo kiekvieną Lietuvoje vykusio Europos krepšinio čempionato dieną.

Vasario 2 d.
„The White Stripes“ paskelbia apie išsiskyrimą

Jackas ir Meg patikino: „The White Stripes“ dabar priklauso fanams, ir šie su grupe gali daryti ką panorėję. Pagrindinė oficiali išsiskyrimo priežastis – noras įamžinti tokią grupės būklę, kokia ji yra šiuo metu. Skaitant tarp eilučių – noras netapti savo pačių šešėliais. Per 14 metų karjerą garažinio roko duetas iš Detroito išleido šešis studijinius albumus, trys pastarieji jų gavo „Grammy“.

The White Stripes (Autumn De Wilde nuotr.)

Vasario 19 d.
„Radiohead“ netikėtai išleidžia „The King of Limbs“

Visą kūrybinio proceso laiką kantriai tylėję „Radiohead“, galiausiai paskelbė, kad aštuntasis jų albumas „The King of Limbs“ pasirodys ne po pusmečio, ne po trijų mėnesių, o tos pačios savaitės šeštadienį. Žinia žaibiškai apskriejo internetą, albumas tapo svarbiu įvykiu, tačiau nebesulaukė tokių teigiamų vertinimų, kaip ankstesnis grupės įrašas „In Rainbows“, ką ir kalbėti apie „OK Computer“ ar „Kid A“.

Vasario 26 d.
Vilniuje koncertuoja Kylie Minogue

Paruošusi blizgučių šou australų pop diva pateisino pompastikos tikėjusiosios publikos lūkesčius. Vienas didžiausių ir brangiausių koncertų Lietuvoje šiemet ir ne tik.

Kylie Minogue Vilniuje (Juliaus Kalinsko nuotr.)
Kovo 17 d.
Karjerą baigia „Faithless“

Britų house, trip-hopo ir trance muzikos klasikai buvo aktyvūs 15 metų. Išleido šešis albumus, pardavė 15 milijonų jų kopijų. Vokalistas Maxi Jazz atsisveikindamas rašė: „Laikas užversti knygą ir grįžti į biblioteką.“

Balandžio 3 d.
Paskutinį kartą koncertuoja „LCD Soundsystem“

10 metų gyvavęs niujorkiečio Jameso Murphy dance punk projektas su fanais atsisveikino trijų valandų koncerte „Madison Square Garden“ arenoje. „Jei tai laidotuvės, padarykime jas geriausiomis kada nors įvykusiomis laidotuvėmis“, – į šou kvietė Murphy, pasauliui padovanojęs tokius floorfillerius kaip „Daft Punk Is Playing at My House“ ar „All My Friends“.

Gegužės 11 d.
Startuoja muzikos parduotuvė „Google Music“

Iš pradžių beta versija, po pusmečio jau ir oficiali. Naujasis „Google“ produktas leidžia tiek klausytis muzikos internetu, tiek ją pirkti. Kol kas juo naudotis gali tik JAV gyventojai, turintys „Google“ prisijungimo vardus. Įgavęs daugiau „raumenų“ ir atsivėręs pasauliui „Google Music“ gali pabandyti įkąsti rinkos lyderiui „Apple iTunes Store“.

Gegužės 14 d.
„Euroviziją“ laimi Azerbaidžanas, Lietuva – 19-a

Nieko nauja. Kas dabar prisimena nugalėtojus „Eldar & Nigar“? Kas galėtų paniūniuoti jų dainą „Running Scared“? O Lietuvos atstovės Evelinos Sašenko „C’est Ma Vie“?

Evelina Sašenko (Eurovision.tv nuotr.)

Gegužės 30 d.
„Lofte“ koncertuoja „Caribou“

„Silence Music“ kompanija, įprastai pati būnanti scenoje, laikinai perėjo į koncertų organizatorių pozicijas, paskelbė darysią aktualiai muzikai skirtų renginių seriją „Silence Live“ ir neprisikalbėjo. Į „Loftą“ jie atvežė vieną įdomiausių šių dienų elektroninės muzikos kompozitorių, be kita ko ir matematikos mokslų daktarą „Caribou“. Vėliau tų pačių „Silence Live“ dėka Vilniaus debesys gavo šansą palyti ant ne mažiau reikšmingų, tik nebe tokių aktualių australų „Architecture in Helsinki“.

„Caribou“ koncertas „Lofte“ (organizatorių nuotr.)
Birželio 2 d.
Muzikantai dėl LATGA-A veiklos kreipėsi į prokuratūrą

Lietuvos muzikantai susivienijo ir paviešino savo įtarimus dėl galbūt neskaidrios Lietuvos autorių teisių gynimo agentūros (LATGA-A) veiklos. Autorių teigimu, jiems per metus tai kainuoja 700 tūkst. neišmokėtų litų. 95 autoriai kreipėsi į generalinį prokurorą prašydami pradėti ikiteisminį tyrimą. Autorių balsu kalbėjo muzikantai Andrius Mamontovas, Raigardas Tautkus ir Gabrielius Liaudanskas-Svaras. Jokių oficialių žinių apie tolesnį konflikto vystymąsi nepaskelbta.

Birželio 5 d.
Egidijaus Dragūno performansas „Bike Show Millenium“

Viskas kaip pridera geram SEL koncertui: „Aš pi*au šitą šalį“, – žiūrovams sako Egis, atsisako dainuoti, meta mikrofoną į minią. Žiūrovai jam skanduoja „Gaidys“, aršesni meta vandens buteliukus, aršiausi bando lipti į sceną ir pamokyti muzikantą krumpliais. Vėliau Dragūnas prisipažino, kad buvo apsvaigęs ir viešai atsiprašė.

Birželio 13 d.
Moby koncertuoja Trakų pilies kieme

„Ar gali rasti geresnę vieną pirmadienio diskotekai, nei XIV amžiaus pilis?“, – koncerto metu sakė Richard Melville Hall, geriau žinomas pseudonimu Moby. Sausakimšam Trakų pilies kiemui jis pristatė savo 10-ąjį studijinį albumą, 2011-ųjų gegužę išleistą „Destroyed“.

Birželio 19 d.
„BrassBastardz“ triumfas Londone „The People’s Music Awards“

Šiuo metu „KeyMono“ besivadinantis Daivos Starinskaitės, Alvydo Mačiulsko, Aurimo Rimeikio, ir Marijaus Aleksos gyvos elektroninės muzikos kvartetas buvo pripažintas geriausiu šokių ir elektroninės muzikos kategorijoje. „The People’s Music Awards“ – 2008-aisias startavę Londone rengiami pirmieji pasaulyje sutarties su leidybine kompanija neturinčiųjų (unsigned) grupių apdovanojimai.

BrassBastardz atsiima prizą „Scala“ koncertų salėje, Londone (Himanshu Rohilla nuotr.)

Birželio 20 d.
Paskelbiama apie M.A.M.A. apdovanojimus

„Mačiau „Grammy“, buvo nuobodu, mes padarysime geriau“, – žadėjo vienas iš apdovanojimų organizatorių Saulius Urbonavičius-Samas. Lietuvos populiariosios muzikos renesanso pradžią pažymėti žadantis renginys įvyks sausio 8-ąją Kaune, „Žalgirio“ arenoje. Paskutiniai didelio masto muzikos apdovanojimai Lietuvoje buvo įvykę 2008 metais, juos organizavo „Radiocentras“.

Liepos 23 d.
Miršta Amy Winehouse

Būdama 27-erių viena iš kartos ikonų, pagarsėjusi savo įstabiu balsu ir nekontroliuojamu polinkiu į psichotropines medžiagas rasta negyva savo namuose Londone. Oficiali mirties priežastis – apsinuodijimas alkoholiu. Po poros mėnesių Amy albumas „Back to Black“ tapo geriausiai parduodamu Jungtinės Karalystės albumu XXI a., iki kol jo neaplenkė Adeles „21“.

Amy Winehouse, fanų portretas (fansshare.com nuotr.)

Liepos 25 d.
Trakų pilies kieme koncertuoja Robertas Plantas

Būdamas 63-ijų kadaise „Led Zeppelin“ vokalistas grįžo Lietuvon, kur paskutinį kartą buvo koncertavęs prieš 6 metus. Trakų pilies kieme, kartu su savo dabartine grupe „The Band of Joy“ pristatė solinę savo programą, kurioje mažiau psichodelikos, daugiau kantri ir bliuzo.

Rugpjūčio 19 d.
Išleidžiama Lietuvos roko istorija

„Minties“ išleista knyga „Lietuvos rokas: ištakos ir raida“ fiksuoja Lietuvos roko muzikos raidą nuo „Vairo“ iki šių dienų muzikantų. Pirmosios Lietuvoje tokios tematikos knygos sudarytojas ir didžiosios dalies tekstų autorius – rašytojas ir žurnalistas Mindaugas Peleckis.

Rugsėjo 21 d.
Apie karjeros pabaigą paskelbia R.E.M.

2011-aisiais dar spėję išleisti ankstyvąjį grupės skambesį menantį albumą JAV alternatyvaus roko pionieriai baigė 31-erius metus trukusią karjerą. Į rokenrolo šlovės muziejų įrašytos grupės palikimas – 15 studijinių albumų parduotų 85 milijonų kopijų tiražu. Per savo šlovingą karjerą R.E.M. suspėjo apsilankyti ir Lietuvoje – Michaelas Stipe’as ir kompanija 2008-ųjų rudenį koncertavo Vilniuje, „Siemens“ arenoje.

R.E.M. vokalistas Michael’as Stipe’as (PA Photos nuotr.)

Rugsėjo 21 d.
„69 danguje“ pranešė, kad daugiau nebelips į sceną

Tą pačią dieną, kai pasaulis gedėjo dėl R.E.M., apie išsiskyrimą paskelbė ir Lietuvos pop scenos saldumo simboliai „69 danguje“. Daugiau iš meilės istorijų, nei iš muzikos prisimenamos merginos aktyvią koncertinę veiklą sugebėjo tęsti net 7-erius metus.

Rugsėjo 26 d.
Kaune atidarytas „Gargaras“

Žengdami sostinės „Lofto“ pramintu taku kauniečiai taip pat įkūrė savajį loftą – klubą „Gargaras“. Buvusiame kailių fabrike įrengta erdvė greitai tapo viena tų, kurias būtina aplankyti laikinojoje sostinėje. „Pravda Naujokuose’11“ naršytojų balsais „Gargaras“ buvo išrinktas metų nauja vieta.

Rugsėjo 29 d.
Lietuvoje pradėjo veikti „iTunes Store“

Pirataujantys Lietuvos melomanai prarado alibi – nuo rugsėjo 29-osios jie nebegali sakyti, kad „siunčiamės nelegaliai, nes legaliai nėra iš kur“. „Apple“ valdoma „iTunes Store“ – internetinė muzikos ir filmų parduotuvė – tapo prieinama visose Europos Sąjungos šalyse, taip pat ir Lietuvoje.

Spalio 12 d.
Pilnoje „Žalgirio“ arenoje pasirodo „Hurts“

Vienas tų retų atvejų, kai užjūryje numylėtieji Lietuvą atranda ne karjeros pabaigoje, o pradžioje; vienas tų retų atvejų, kai į brangios jaunimo grupės koncertą Lietuvoje išperkama pakankamai bilietų, kad arena nebūtų pustuštė.

Spalio 31 d.
Išleidžiamas „Metallica“ ir Lou Reed albumas

„Ar tai yra blogiausias dalykas, kas galėjo atsitikti roko muzikai?“, „Metallica = cool, Lou Reed = cool, Metallica + Lou Reed = Shit“, – tokiais ir panašiais komentarais interneto bendruomenė pasitiko „Lulu“ – bendrą JAV metalo klasikų ir buvusio „The Velver Underground“ vokalisto kolaboraciją. Vieną netikėčiausių abiejų muzikantų karjeros veingių prestižinis JAV alternatyvios muzikos tinklalapis „Pitchfork“ įvertino vienetu.

Lapkričio 3
„30 Seconds to Mars“ koncertuoja Lietuvoje

Aktoriaus ir muzikanto Jaredo Leto vedini vieni iš MTV kartos dievukų surengė galbūt vienintelį savo pasirodymą Lietuvoje – kalbos apie grupės baigtį vis garsesnės.

Lapkričio 4
Vilniuje – Eltonas Johnas

Seras labiausiai įsiminė unikaliu pasisveikinimu („Labas vakaras, Estija!“), bet išgirsti jo muziką šaies melomanams buvo unikali, taip pat gal tik kartą gyvenime pasitaikanti patirtis.

Eltonas Johnas Vilniaus „Siemens“ arenoje (Tomo Adomavičiaus nuotr.)

Lapkričio 11 d.
Andrius Mamontovas išleidžia „Elektroninį dievą“

Pagonybės, New Age ir Zeitgeist idėjų persmelktas įrašas simboliškai pasirodė 11-ų metų 11-o mėnesio 11-ą dieną ir klausytojams buvo atiduotas už dyką LNK internetinėje svetainėje. Šiandien, praėjus pusantro mėnesio nuo patalpinimo, albumas jau parsisiųstas beveik 80 tūkst. kartų.

Gruodžio 6 d.
Adeles „21“ tapo amžiaus geriausiai parduodamu Jungtinės Karalystės albumu

Šį titulą ji greitai paglemžė iš velionės Amy. 23-metų britų soul/pop atlikėjai Adelei 2011-ieji buvo pasakiški. Sausio 19-ąją pasirodęs jos albumas „21“ buvo nr. 1 tiek namuose, tiek JAV, tiek dar 22-ose šalyse. Jungtinėje Karalystėje parduota 3,4 mln. albumo kopijų – naujas XXI a. rekordas salose. Sėkmė JAV buvo dar didesnė – 5,28 mln. kopijų ir geriausiai pastaraisiais metais JAV parduodamo albumo titulas. Šiame amžiuje didesnės sėkmės sulaukė tik Usherio „Confessions“ 2004-aisiais.

Gruodžio 8
„Pravdos“ metų muzikos naujokai – „The Ball & Chain“

Erica Jennings ir Jurgis Didžiulis toli gražu nėra naujokai, tačiau jų šeimyninis duetas „The Ball & Chain“ debiutavo būtent 11-aisiais. Atsiimdamas prizą Jurgis jautėsi nepatogiai, o be reikalo: jų „miegamojo muzika“, išleista ir albumu, neabejotinai buvo šviežias ir kokybiškas garsas, lydimas estetiško įvaizdžio ir neįkyraus viešinimosi socialiniuose tinkluose,

Gruodžio 19 d.
Karjerą baigia „Yva“

2011-ieji Lietuvos pop scenai buvo apsivalymo metai: rudenį atsisveikino „69 Danguje“, o prieš pat Kalėdas, nors ir puse lūpų, be aiškios deklaracijos, paskelbta ir apie „Yvos“ baigtį. „Olialia pupytės“, atrodo, vis dar koncertuoja, o „Yvos“ veidui Natalijai Bunkei dainas pradėjo rašyti Amberlife’as, tačiau nesuklysime teigdami, kad „papais dainuojančiųjų“ scenoje kitąmet bus mažiau.

Šiauliai – unikalus miestas

Šiauliai – unikalus miestas, kuriame gimė rokas

Kai 1993-iaisiais iš Šiaulių atvažiavau studijuoti į Vilnių, susidūriau su keistoku reiškiniu, kurį būtų galima pavadinti vilniofilija. Tai kai kurių vilniečių įsitikinimas, kad jie – patys geriausi, o čia grojama geriausia muzika ir pan.
Tačiau niekas nenuneigs, kad rokas Lietuvos periferijoje – bene pats kūrybiškiausias. Žinoma, kad išvengtume susiskaldymo, turime pripažinti, jog kiekviename mieste yra daug puikių roko grupių ir muzikantų. Pabūsiu subjektyvus ir pradėsiu roko Lietuvos periferijoje apžvalgą nuo gimtojo miesto – Šiaulių.
113 000 gyventojų turintys Šiauliai – unikalus miestas, kuriame gimė rokas, alternatyvusis rokas, socialinis rokas, holistinė muzika. Tad pažvelkime, kuo Šiauliai ypatingi roku ir jam artima muzika besidominčiam žmogui:
1. Šiauliuose, o ne Kaune ar Vilniuje, gimė lietuviškas rokas. Tai nutiko 1960-ųjų kovo 8 d. Tiesa, pirmoji roko grupė tais laikais vadinosi vokaliniu instrumentaliniu ansambliu (VIA). 1959 m. Šiaulių miesto dviračių ir variklių gamyklos „Vairas“ profsąjungos iniciatyva suburtas pradėjo repetuoti estradinis ansamblis. Ir 1960 m. kovo 8 d. Tarptautinės moters dienos proga Šiaulių 5-ojoje vidurinėje mokykloje surengtas pirmasis viešas koncertas. Ši data ir yra laikoma kolektyvo įkūrimo data. Lietuvos respublikinių profesinių sąjungų tarybos sekretoriatas ir LTSR kultūros ministerijos kolegija už nuopelnus propaguojant lietuvių tarybinę estradinę muziką gamyklos klubo estradiniam ansambliui suteikė liaudies kolektyvo vardą – „Vairas“.
2.Šiaulietis Vilijus Vaišvila puikiai žinomas kaip kadaise „Dagiliukų“, vėliau – grupės „Sun City Beat“ narys, sukūręs per šimtą dainų. Jis – ir dailininkas, poetas. V. Vaišvila: „Grojome šokiuose, koncertavome, sėkmingai dalyvavome konkursuose. Repertuarą sudarė ir lietuvių liaudies aranžuotos, ir „The Beatles“, „Creedence Clearwater Revival“ dainos. 2006 metais savo muzikinę veiklą pradėjo bigbito grupė „Sun City Beat“. Idėja buvo groti 8 dešimtmečio muziką, kuriai vis dar jaučiame nostalgiją, kuri vis dar mus užveda“.
3. 1977 metais Šiaulių Pedagoginio Instituto (ŠPI) publikai debiutavo Telšiuose sukurta, bet Šiauliuose išgarsėjusi „Helmio grupė“. Grupė sukūrė daug savo dainų, kurių autorius – grupės lyderis Helimantas Stancevičius. Viena dainų vadinosi „Roko žmogus“. Koncertuose „Helmio grupė“ grodavo ilgas improvizacijas, kuriose buvo psichodelikos elementų. Grupė laikėsi hipizmo, pacifizmo idėjų, H. Stancevičius domėjosi Rytų filosofija, tapo vienu pirmųjų vaišnavų (krišnaistų) Lietuvoje. Šio muzikanto balsas – unikalus, kiek panašus į Roberto Planto („Led Zeppelin“).
4. 1987 metais Šiauliuose įkurta grupė „Utopija“, kurioje dainavo ir fleita grojo Neda Malūnavičiūtė. Tai buvo žymios muzikantės karjeros pradžia (po metų ji pradėjo džiazo vokalistės karjerą). Trombonu grojo Vytautas Pilipavičius, klavišiniais – Aurelijus Ščiuka ir Gediminas Dapkevičius (apie šį žmogų žr. toliau).
5. Holistinės muzikos pradininkas Lietuvoje Gediminas Dapkevičius kompoziciją studijavo pas maestro Giedrių Kuprevičių ir prof. Eduardą Balsį. 1981 m. G. Dapkevičius kartu su kompozitoriumi Gintaru Kizevičiumi ir dailininku Algiu Lapieniu įkūrė vieną pirmųjų Lietuvoje eksperimentinės elektroninės muzikos grupių „Solaris“. Kūrė muziką teatrui, nekomerciniams filmams, koncertavo su Lietuvos džiazo meistrais Neda Malūnavičiūte, Vytautu Pilibavičiumi, Aurelijumi Ščiuka, su grupe „Saulė ir Žuvys“.
6. Dar vienas žinomas menininkas avangardistas iš Šiaulių – Geraldas Jankauskas-Jerry. 1977 m. jis Šiauliuose įkūrė roko grupę „Pionier“. Vėliau prasidėjo dvasiniai, ezoteriniai ieškojimai. Džeris grojo grupėse „Bix“, vėliau sukūrė grupę „7B Orkestras“, „kurioje realizavosi visi regėjimai ir vizijos, kurių neišėjo įkūnyti BIX‘uose“. 1994 m. pradėjo groti grupėje „Gin‘Gas“ – smagaus džiazroko/funky kompanijoje. Apsigynęs filosofijos daktaro disertaciją, Džeris paliko Lietuvą ir apsigyveno San Franciske, pasaulio hipių sostinėje.
7. Prie stiprios Šiaulių holistinės muzikos tradicijos būtinai turime paminėti dar du žmones. Vienas jų – Raimondas Rašpoliauskas-Raymist. Jis savo kūrybą vadina „kelione aplink pasaulį“. Grota ir su grupėmis „Lygiailyja“ bei „Žuvys“. Maždaug 1996 m. pradėta kurti holistinė muzika, įrašyti keli puikūs albumai. Vėliau Raymist ėmė kurti muziką ir koncertuoti su Vytautu V. Landsbergiu. Raymist vertina tylą, meditaciją.
8. Holistų vyrų būrį Šiauliuose papildo eruditė, unikalios meninės pajautos muzikantė, dailininkė, teatro režisierė Zita Vilutytė. Menininkė yra ne tik kompozitorė, dailininkė (ji pati iliustruoja visus savo albumus), bet ir Holistinio judėjimo teatro „S“ įkūrėja ir vadovė. Daugiau nei tuziną albumų sukūrusi menininkė šio teatro koncepciją pristato taip: „Holistinio judėjimo teatras „S” dirba holistinės pedagogikos principais. Pagrindinis tikslas – ieškant gelmės savyje, kuriant savo pasaulį, jungiant ir vienijant visus pasaulio dalykus į visumą, ieškoti pusiausvyros, šviesos, naujumo, tiesos, pajutimo gelmės, t. y. kurti TEISINGĄ meną.“
9. Be abejo, kalbant apie Šiaulius, būtina paminėti grupę-fenomeną „Bix“. Oficialūs jos įsikūrimo metai visur žymimi 1987-ieji, tačiau realiai grupė susikūrė dar 1980 metais ir grojo pankroką. Grupės lyderis Saulius Urbonavičius pasakojo: „Tais gūdžiais 1980 metais atvykau į Šiaulius studijuoti į ŠPI Dailės fakultetą. Nors visi specialybės egzaminai buvo įvertinti aukščiausiais balais, lietuvių literatūros rašinys pakišo koją ir teko eiti tarnauti į tarybinę armiją. Grįžęs įstojau, bet čia jau kita istorijos dalis. O tada iš nevilties su draugeliu vakarais pradėjom muzikuoti. Jis mušė pagalves, spaudė žaislinį klavišinį instrumentą, o aš brązginau akustine gitara. Prikūrėm dainų, išėjo visas albumas. O pavadinimas „Bix“ kilo labai paprastai: cigarečių niekada neužtekdavo, tai teko „bikus“ rūkyti – nuorūkas lietuviškai. „Bix“ tai yra nuorūka. Tais laikais tai buvo pankiška, protestas ir t. t. Dainose sudėtas visas gyvenimas, nieko ten neišgalvota“.
10. Dar viena ryški Šiaulių roko muzikos figūra – Remigijus Ruokis, žinomas iš grupių „Les Stagnateurs/Stagnatai“, „Gin‘Gas“, „DaLyVis“. Tai ironijos, sarkazmo, socialinio protesto ir lengvo fankovo stiliaus meistras. „Kuo ilgiau tylėsim, tuo ilgiau mus p**“, – sako R. Ruokis, nevyniodamas žodžių į vatą. „DaLyVis“ – kieto rap metal grupė, kažkiek primenanti „Rage Against The Machine“, nebijanti dainuoti pagal Juliaus Janonio žodžius („Ar tu matei“), išrėžti, kad mes gyvename „š*d*nai puikiai“, esame tik „statistiniai duomenys“. Viena vertus, grupė kiek peržengia cinizmo ribas, kita vertus, tai būtinas grupės arsenalas – juk jie ne hipiai.
…ir taip toliau… Kadangi išsamus tyrimas, ko gero, užimtų per daug vietos, teks tik trumpai paminėti kitas roko ir jam artimų stilių įžymybes, kilusias iš Šiaulių, kuriuos muzikos žinovas Dovydas Bluvšteinas yra pavadinęs lietuviškuoju Mančesteriu. Tai Valdas Slabada, Gytis Paškevičius, Virgis Stakėnas, „Jonis“, „Crazy Crow“, „Svirplys“, „Blackout“, „Brainers“, „Colours of Bubbles“, „Da‘Žai“, „Ferum“, „Outsiders“, „Obertonas“, pankai „3-ias aukštas“, „Apatija“, „Bendradarbei“, „Didelis Dalykas“, „Elnias“, „Flagelacija“, „Prosto Marija“, metalistai „Argharus“, „Guided Violence“, „Mortuary Property“ (buv. INRI), P.O.L.L.Y. (Šiauliai/Kuršėnai), „Stranger Aeons“ (buv. „Bestija“), bardai Saulius Bareikis, Aidas Giniotis, Ieva Narkutė (Jieva), Ovidijus Jucys, folko/neofolko kūrėjai „Kitava“ ir daugelis kitų talentingų grupių bei muzikantų.
Tekstas: Mindaugo Peleckio
Nuotraukos: iš autoriaus asmeninio archyvo

„BIX“ fenomenas: Žiurkių miestas

„BIX“ fenomenas: Žiurkių miestas, 1980-ieji. Interviu su S.Urbonavičiumi

Grupė „Bix“ – lietuviško roko fenomenas. Tai – ne tik grupė, tai jau reiškinys, kurio ištakos iki šiol skendėjo paslaptyje. „Bix“ lyderis Saulius Urbonavičius-Samas atskleidžia neoficialiąją „Bix“ pradžią, kuri tiesiogiai susijusi su pankroku.
Susikūrimo metai: 1987 (1980)
Muzikos stilius: alternatyvusis rokas, postpankas, fankrokas, ska pankas (ska punk)
Miestas: Šiauliai
Grupės sudėtis:
Saulius Urbonavičius-Samas – vokalas, gitara;
Gintautas Gascevičius-Profesorius – mušamieji;
Mindaugas Špokauskas-Špokas – klavišiniai;
Skirmantas Gibavičius – bosinė gitara;
Aurimas Povilaitis – perkusija.
Oficialiai „Bix“ gimė 1987 m. Šiauliuose per Lietuvos Atgimimo epochą, kai labai reikėjo maištingos dvasios. Kunkuliuojančios energijos ir roko draivo (drive nėra joks siautulys, – pastaba redaktorei, mp) siautulio pritvinkę septyni vyrukai akimirksniu išpopuliarėjo ir nestokoja šlovės iki šių dienų. Pradėję nuo savo miesto salių, vėliau užkariavę visos Lietuvos sales ir stadionus, aikštes, taip pat užėmę laisvų radijo stočių eterį, „Bixai“ įsiveržė į, atrodytų, perpildytą Vakarų rinką: daugybė koncertų Vokietijoje, Prancūzijoje, Italijoje, Lenkijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Beneliukso, Skandinavijos šalyse, JAV. Visur, kur tik koncertavo, „Bixai“ buvo entuziastingai publikos priimti ir sulaukė puikių atsiliepimų.
Viename Vokietijos klubų vyrukai grojo net su tuomet dar neišgarsėjusia „Nirvana“!
1991 m. pasirodė pirmasis „Bix“ albumas „Akli kariai“, skirtas per avariją žuvusiam pirmajam grupės vadybininkui. Pirmasis darbas išėjo kaip plokštelė.
1992 m. „Bixai“, atgavę jėgas, išleido kultiniu tapusį albumą „La bomba“ (MC). Trečiajame albume „Doozgle“ (MC ir CD) jau buvo ir senų lietuviškų dainų, ir naujų – angliškų. Nuomonės apie jį Tėvynėje buvo gana kontroversiškos, o Prancūzija tuo metu leipo nuo ten populiaraus alternatyviojo roko.
1994 m. grupė dalyvavo LNK „Tikro garso“ koncerte. Jis ypatingas tuo, kad septyniukei talkino styginių kvartetas. Koncerto garso takelis pasirodė kaip kasetė, kelios dainos pateko į kompaktinę plokštelę „Shekit geriausius“.
1995 m. metais išleistas ir jubiliejinis grupės albumas „7“ (7 nariai, 7 metai), kuris konceptualiai skyrėsi nuo ankstesniųjų. Tai buvo linksmų idėjų ir kieto stiliaus sintezė. Vieni šį albumą vertino kaip geriausią Lietuvos roko istorijoje, kitiems jis pasirodė techniškai grubus, iki galo neišbaigtas ir per daug griežtas. Kasetė buvo skirta Lietuvos rinkai, o kompaktinė plokštelė – vakarų.
1996 m. sausyje vykusioje „Bravo“ apdovanojimų ceremonijoje už 1995 m. „Bix“ gavo net trijų kategorijų apdovanojimus – geriausio albumo, geriausios roko grupės, geriausio instrumentalisto (S. Gibavičius). Prieš tai jie stebino Lietuvos piliečius savo neįprastais videoklipais, originaliais interviu žiniasklaidos priemonėse, „Bix“ kavine-baru ir t.t.
Praėjusieji metai žymūs tuo, kad „Bixai“ 9-aisiais gyvavimo metais nusprendė atsisakyti savo pučiamųjų flango; rinkoje pasirodė riboto tiražo archyvinių įrašų kasetė „Rats City“; buvo pasirašytas metinis kontraktas su „Stimorol“ ir kontraktas trims albumams su „Bomba records“.
Naujasis albumas „Wor’s“ buvo dar vienas akibrokštas grupės gerbėjams – tai vėl kažkas naujo.
Jų muzika gali būti apibūdinama kaip alternatyvusis rokas, postpankas, fankas, ska pankas ir net Lotynų Amerikos muzikos sinteze.
Diskografija:
Akli kariai (1991, Lituanus, LP)
La Bomba (1992, Zona/BMK, MC)
Doozgle (1993, Zona/BMK, CD/MC)
Tikras garsas (1994, Bomba, MC)
7“ (1995, Zona/BMK, CD/MC)
Žiurkių miestas (1996, Bomba, MC)
Wor’s (1997, Bomba, CD/MC)
Interneto svetainės adresas: http://www.zona.lt/“Bix“/
Saulius Urbonavičius atsako į klausimus
Norėčiau Jus kiek pakamantinėti apie mažiau žinomus grupės „Bix“ istorijos puslapius. Viename tinklalapyje radau parašyta, jog albumas „Rat City“ buvo įrašytas dar 1981–1982 metais. Ar tai tiesa? Jei taip, kada iš tikrųjų susikūrė „Bix“?
Jo, tai tikrų tikriausia tiesa. Tais gūdžiais 1980 metais atvykau į Šiaulius studijuoti į ŠPI Dailės fakultetą. Nors visi specialybės egzaminai buvo įvertinti aukščiausiais balais, lietuvių literatūros rašinys pakišo koją ir teko eiti tarnauti į tarybinę armiją. Grįžęs įstojau, bet čia jau kita istorijos dalis.
O tada iš nevilties su draugeliu pradėjom muzikuoti vakarais. Jis mušė pagalves, spaudė žaislinį klavišinį instrumentą, aš akustinę gitarą. Prikūrėm dainų, išėjo visas albumas. Įrašinėjome į paprastą juostinį dviejų takelių magnetofoną. Aš nupiešiau albumo viršelį. O pavadimas „Bix“ kilo labai paprastai: cigarečių niekada neužtekdavo, tai teko „bikus“ rūkyti – nuorūkas lietuviškai. „Bix“ tai yra nuorūka. Tais laikais tai buvo pankiška, protestas ir t. t. Dainose sudėtas visas gyvenimas, nieko ten neišgalvota. Šis albumas greit išsivaikščiojo per rankas, teko net KGBistam jį paklausyti, o man – pasiaiškinti, ką tai reiškia. Dabar tai juokinga… Aš nežinau, ar galima tą datą laikyti „Bix“ susikūrimo data? Gal greičiau tai „Bix“ dvasios atsiradimas, kuri materializavosi 1987 m. gruodžio 30 d.
Ar galima sakyti, jog „Bix“ albumas „Rat City“ yra lietuviškojo pankroko pradžia?
Niekada apie tai negalvojau ir net neuždaviau sau tokio klausimo. Tada man viskas virė viduje, tai buvo nuoširdu ir tikra. Todėl negalvojau apie reikšmę, tiesiog dariau, tai yra saviraiška. Galų gale, koks skirtumas?
Kaip vertinate senąjį ir naujausiąjį lietuvišką roką? Ar smarkiai jis pasikeitė per keliasdešimt metų? Turiu galvoje ne stilistiką, bet kokybę.
Net nežinau, kaip tai vertinti, jei tiesiai, tai ne kažin kiek mes pajudėjome kokybės link. Silpna mūsuose rock kultūra, labai silpna. Dar tuo metu, kai pradėjome, buvo daug vilčių, bet po to, apie 95-uosius, viskas sustojo, supopsėjo, išsikvėpė. Manau, materializmas nugalėjo. Dabar liko tik dinozaurai, naujų grupių viena kita. Bet kartais, kai matau gatve einančius jaunuolius su gitarom, vis sušvinta viltis, o gal jau kažkur rūsiuose gimsta nauja LT rock banga? Reikia tikėti.
Ką pavadintumėte visų laikų kokybiškiausiu lietuvišku roku (neskaitant „Bix“, žinoma)?
Nežinau. Aš pats sau keliu labai aukštus reikalavimus ir lygiuojuosi į aukščiausius standartus. Todėl man atrodo, kad mums visiems dar daug trūksta.
Ar dabar dar kuriate kokius nors muzikinius kūrinius? Ar dar yra šansų sulaukti naujo „Bix“ albumo?
Šis klausimas mane jau erzina, o kartu ir juokina, ir įpareigoja. Kuriame, bet nebe taip intensyviai. Albumas dabar nėra tikslas. Norėtųsi padaryti dar keletą kokybiškų ir galingų koncertų, tokių, koks buvo „BIX“ XX. Norėtųsi daugiau laiko skirti kūrybai, bet dabartinis gyvenimas diktuoja savo. Bet kadangi „Bix“ nieko nedarė iš reikalo, o tik iš širdies, tai visko gali būti, net ir naujas albumas.
Grįžtant prie „Rat City“, tenka pažymėti, kad „Bix“ kūryboje – daug įdomių poetinių metaforų, ezopiškos kalbos. Ką reiškia simboliai „žiurkių miestas“ (ar tai Šiauliai? ar kitas miestas? koks? kodėl žiurkių?), „akli kariai“? Ar jie rodo visuomenės, civilizacijos krizę?
Aš pats visus tekstus rašiau, tai man sunku apie savo kūrybą kalbėti ir ją vertinti. Noriu pasakyti, kad ten nėra nieko apsimestinio ir išgalvoto, tai yra tai, kuo aš gyvenau, kas man ir mano bendraminčiams rūpi. Aš daug domėjausi tiek filosofija, tiek religijom, menais, poezija ir kas svarbiausia žemiškam gyvenime. Kai viduje verda daug klausimų, tai ir išeina tokia poezija su keliais sluoksniais, prasmėmis ir klausimais.
Šiauliai – ypatinga vieta. Joje gimė daug meninių judėjimų. Kaip manote, kodėl? Tai lyg savotiška lietuviškojo roko meka?
O tas klausimas ne vienam iškyla. Gal dėl to, kad ten anomalinė vieta, o gal Dievas pasisiojo, tai ir išdygsta visokie keisti menininkai.
Kas Jus labiausiai įkvėpė (įkvepia) kurti? Kokią muziką dabar klausote?
Kūrybai įkvepia gyvenimo pulsas. Kai jauti jį, tai ir turi ką pasakyti, o jei užsidarai siaurame savo narvelyje tai ir užmiegi. Muzika??? Net negaliu apsakyti, ką aš klausau, labai įvairią: nuo arabų, Afrikos liaudies iki avangardinės ir dar velniai žino kokios. Man smalsu ir įdomu, o kartais norisi tik ramaus fono.
Kokie Jūsų artimiausi planai? Kuo dabar labiausiai esate užsiėmęs?
Šiuo metų prodiusuoju didelius TV projektus, tokius kaip „Lietuvos talentai“, „Tu gali šokti“, ir dar daugybę kitų. Šis darbas iš manęs atima visas kūrybines jėgas ir laiką, muzikai lieka ne tiek daug.

Festivalis „Roko naktys“ vadinsis „Galapagų“ vardu

Festivalis „Roko naktys“ vadinsis „Galapagų“ vardu

Nuo 2003-ųjų kasmet rengiamas roko festivalis „Roko naktys“ keičia savo veidą – festivalis vadinsis „Galapagų“ vardu. Pasak „Roko naktų“ organizatorių, tai nėra revoliucinis pokytis – kelerius metus aktyviai plėsdamas muzikinį ir meninį repertuarą, renginys pribrendo ir išoriniams pokyčiams. Šiais metais vyksiantis dvigubu pavadinimu, „Galapagų / Roko naktų 2011“ festivalis prie naujojo vardo galutinai pereis 2012 metais.
„Festivalio ateities vizija – vienas didžiausių Rytų ir Vidurio Europoje „open-air“ renginių, siūlančių pilną roko muzikos spektrą bei kruopščiai atrinktą turiningą meninę ir pramoginę programą. Į platesnius vandenis plaukiančio festivalio bortus šiais metais paskutinį kartą ženklins „Roko naktų“ užrašas – nuo 2012 metų jį visiškai pakeis „Galapagų“ ženklas“, – sakė festivalio „Galapagai / Roko naktys 2011“ prodiuseris Algirdas Barniškis-Blėka.
Festivalio organizatorių teigimu, jau šiemetinis renginys gerokai skirsis nuo pirmųjų „Roko naktų“, o nuo kitų metų šie pokyčiai bus dar ryškesni.
„Prieš 7-8 metus festivalyje grodavo 10-12 grupių iš Lietuvos ir kaimyninių šalių, o pagrindinė „tema“ buvo tiesiog hard & heavy stilių muzika. Tuo tarpu jau šiemet trijose scenose pasirodys per 30 grupių iš Baltijos šalių, Skandinavijos valstybių, Vokietijos, Didžiosios Britanijos, kurios atstovaus itin plačiam muzikos spektrui – nuo hip-hop, pop roko iki sunkiojo roko. Be atlikėjų pasirodymų, lankytojų lauks turiningos pramogų, meno ir edukacinės programos“, – dėstė A. Barniškis-Blėka.
Kodėl pasirinktas „Galapagų“ pavadinimas? Į vieną seniausių pasaulyje Galapagų salyną jau kelis šimtus metų traukia ne tik gamtos tyrinėtojai, kelionių mėgėjai, bet ir nuotykių ieškotojai, taip pat visi norintys pasislėpti nuo kasdienybės. Įspūdingame Lietuvos gamtos kampelyje, Zaraso saloje tikimasi sukurti lietuviškus „galapagus“, kurie viliotų laukine, unikalia, rokeriškos laisvės kupina dvasia. Be to, toks pavadinimas puikiai atitinka į platesnius vandenis išplaukiančių „Roko naktų“ ateities viziją.
Augantį tarptautinio festivalio lygį pastebi ir „Roko naktų“ senbuviai bei šiemetiniai dalyviai, palankiai sutinkantys naująjį renginio veidą.
„Visiškai natūralu, kad keičiantis festivalio dvasiai, plečiant muzikinę ir meninę programą, renginys išaugo iš ankstesnių „roknakčių“ stiliaus. Tuo pačiu tikiuosi, jog gyva roko muzika buvo ir liks pagrindinė šio kasmetinio festivalio ašis, ir „Galapagai“ pratęs sėkmingiausias „Roko naktų“ tradicijas“, – sakė „Happyendless“ vokalistas Saulius Prūsaitis.
Visuose ligšioliniuose „Roko naktų“ festivaliuose dalyvavusios grupės BIX lyderis Saulius Urbonavičius-Samas pripažįsta, kad keičiasi ne tik festivalis, bet ir pati roko kultūra.
„Jau seniai išlindusi iš pogrindinio judėjimo, roko muzika tampa kultūriniu reiškiniu, neskirstančiu žmonių į „skuduristus“, pankus ar gotus. Rokas – tai iš esmės pozityvus judėjimas, vertinantis gyvą, tikrą, nesuvaidintą ir neišžiopčiotą muziką. Reikia tikėtis, kad „Galapagais“ persivadinsiantis „Roko naktų“ festivalis puikiai atspindės šiuos pokyčius, išlaikydamas šiam festivaliui būdingą protesto dvasią – protesto prieš „plastmasę“ muzikoje, smegeninėse ir visoje visuomenėje“, – teigė Samas.
Pasak „Galapagai / Roko naktys 2011“ prodiuserio A. Barniškio-Blėkos, šiemetinis festivalis turėtų tapti puikiu tramplinu į planuojamą 2012-ųjų metų didžiulę roko fiestą: „Kitąmet vyks jubiliejinis, 10-tasis festivalis. Ta proga rengiamės surengti grandiozinį tarptautinio masto renginį. Jau dabar atidžiai žvalgome pirmo ryškumo Europos ir kitų kontinentų roko žvaigždžių 2012-ųjų turnė maršrutus, pradedame derybas su Baltijos šalyse dar niekada nebuvusiais žymiais roko atlikėjais“.
Šiais metais Zaraso saloje koncertuos žymiausia grupė visoje „Roko naktų“ festivalio istorijoje –rokerių ketveriukė „Guano Apes“, kuri vadinama trečiąja visų laikų Vokietijos roko grupe, sugebėjusia užkariauti JAV populiariosios muzikos olimpą. Iki „Guano Apes“ tai buvo pavykę tik „Scorpions“ ir „Rammstein“.
„Guano Apes“ taps antrosios festivalio „Galapagai / Roko naktys 2011“ dienos kulminacija. Pirmosios festivalio dienos pažiba bus viena žymiausių Skandinavijos melodingojo metalo grupių „Pain“ (Švedija). Be šių pirmo ryškumo vardų, festivalyje pasirodys per 30 atlikėjų iš užsienio šalių ir Lietuvos.
„Galapagai / Roko naktys 2011“ šiais metais taip pat ketina gerokai išplėsti pramogų, meno ir edukacinių platformų erdves, į Zaraso salą sukviesdamas tikros muzikos ir meno mylėtojus iš Lietuvos bei kaimyninių šalių. Šiais metais tikimasi pritraukti apie 6 tūkst. lankytojų – 50 proc. daugiau nei pernai, kai Zaraso ežero saloje per dvi festivalio dienas apsilankė 4 tūkst. žiūrovų. Bilietais į festivalį prekiauja „Tiketa“, nuo gegužės 4 dienos bilietai brangs.

Į vienintelį trisdešimtmečio koncertą kviečiantys BIX: „Tai svarbiausias koncertas per visą mūsų gyvenimą“

Į vienintelį trisdešimtmečio koncertą kviečiantys BIX: „Tai svarbiausias koncertas per visą mūsų gyvenimą“

Jau lapkričio 16 dieną grupė BIX savo gerbėjus pakvies į nepamirštamą roko fiestą. Vilniuje, „Siemens“ arenoje, legendinė grupė paminės savo trisdešimtąjį gimtadienį. Vieninteliame jubiliejiniame šou #XXX skambės geriausios grupės dainos, o kartu su BIX’ais į sceną lips ryškiausios Lietuvos muzikos žvaigždės. Grupės nariai įsitikinę – jubiliejus švęsti būtina, o šis žada būti viena ryškiausių metų švenčių.

Pirmą kartą „X Faktoriaus“ istorijoje skelbiama išskirtinė atranka muzikos grupėms

Pirmą kartą „X Faktoriaus“ istorijoje skelbiama išskirtinė atranka muzikos grupėms

Šlovė, žinomumas, neįkainojama patirtis, tūkstantinės gerbėjų minios – visa tai suteikia populiariausias Lietuvoje muzikinis projektas „X Faktorius“. Šou kūrybinė komanda turi gerų žinių: prasideda išskirtinė grupių atranka.

Populiariausia „X Faktoriaus“ teisėja Jazzu laukia talentų Vilniuje: „Svarbiausia – būkite savimi“

Populiariausia „X Faktoriaus“ teisėja Jazzu laukia talentų Vilniuje: „Svarbiausia – būkite savimi“

Rudenį į TV3 eterį sugrįžta laukiamiausias muzikinis projektas „X Faktorius“. Dalyvauti didžiausiame Lietuvoje muzikos šou trokšta daugelis apie sceną ir žinomumą svajojančių. Vos per kelis mėnesius „X Faktorius“ dalyviams suteikia tai, ko dainininkai siekia ilgus metus. Bendravimas su muzikos srities profesionalais, vokalo pamokos, darbas įrašų studijoje, pasirodymai didžiulėje scenoje, tiesioginis eteris – tai tik keletas dalykų, kuriuos gauna žmogus, užpildęs projekto dalyvio anketą ir sulaukęs sėkmės.

Atgimstantis festivalis „Roko naktys“ iš Varėnos perkeliamas į Zarasus

Atgimstantis festivalis „Roko naktys“ iš Varėnos perkeliamas į Zarasus

Trečiadienį legendinio festivalio „Roko naktys“ organizatoriai pranešė, kad rugpjūčio 15 – 16 dienomis jis vyks ne Varėnos Dainų slėnyje, kaip buvo skelbiama iki šiol, o Zarasuose, ežero saloje.

Meno mugė ARTVILNIUS’13 išjudino meno rinką Lietuvoje (foto)

Meno mugė ARTVILNIUS’13 išjudino meno rinką Lietuvoje (foto)

Ketvirtą kartą vykusi šiuolaikinio meno mugė ARTVILNIUS’13 buvo ypač sėkminga – čia dalyvavę 50 meno galerijų iš 11 pasaulio šalių pardavė daugiau kaip 100 kūrinių beveik už pusę milijono litų. Dėl 40 darbų dar vyksta derybos.

Muzikinių vaizdo klipų konkursas „KlipVid“ sulaukė 85-ių lietuviškų klipų

Muzikinių vaizdo klipų konkursas „KlipVid“ sulaukė 85-ių lietuviškų klipų, jau atiduota 23 tūkst. publikos balsų

LRT ir Lietuvos atlikėjų ir fonogramų gamintojų asociacijos AGATA organizuojamas muzikinių vaizdo klipų konkursas „KlipVid“ pranoko lūkesčius: buvo tikėtasi poros jame dalyvauja net 85 klipai, už kuriuos publika jau yra atidavusi per 23 tūkst. balsų. Ši savaitė – paskutinė, kuomet galima balsuoti. Vėliau žiūrovų balsai bus paversti taškais, sujungti su komisijos skiriamais taškais ir bus išrenkami nugalėtojai. Pirmąsias tris vietas užėmusių vaizdo klipų autoriams bus išdalintas 10 tūkst. Lt prizinis fondas.