Search Results for: "Gaida"

Geriausias Baltijos kraštų kamerinis orkestras „Sinfonietta Riga“ atvyksta į „Gaidą“

Geriausias Baltijos kraštų kamerinis orkestras „Sinfonietta Riga“ atvyksta į „Gaidą“

Spalio 26 d. sostinės publika kviečiama į ypatingą koncertą – festivalyje „Gaida“ pasirodys geriausiu Baltijos kraštų kameriniu orkestru laikoma „Sinfonietta Rīga“. Ypatinga garso kokybe pasižymintis kolektyvas atveža į Vilnių naują ryškios lietuvių muzikos žvaigzdės – Europos muzikos festivalius pakerėjusių „Smėlio laikrodžių“ autorės Justės Janulytės – stambios apimties kurinį. Taip pat orkestras pagros ir festivalio kviestinio kompozitoriaus Georgo Friedricho Haaso intriguojančius ir tarptautinį pripažinimą pelniusius opusus.

„Gaida“ pristato Steve’o Reicho muzikos koncertą su išskirtine perkusininkų grupe „Amadinda“

„Gaida“ pristato Steve’o Reicho muzikos koncertą su išskirtine perkusininkų grupe „Amadinda“

Ar pamenate, kaip prieš šešerius metus kultinis minimalizmo „guru“ Steve’as Reichas viešėjo „Gaidoje“ ir perpildytuose Vilniaus Kongresų rūmuose muzikavo drauge su savo kolektyvu „Steve Reich and Musicians“? Šiemet festivalis pakvietė dar vieną išskirtinį muzikos ansamblį, kuris taip pat kartu bendradarbiauja su legendiniu JAV kompozitoriumi – spalio 24 d. Vilniuje koncertuos ir Steve‘o Reicho kūrinius mušamiesiems atliks viena originaliausių perkusininkų grupių pasaulyje laikoma „Amadinda“ iš Vengrijos.

Muzikos žinovai giria šių metų festivalio „Gaida“ programą

Muzikos žinovai giria šių metų festivalio „Gaida“ programą

Lietuvos muzikos ir teatro akademijos rektorius, pianistas Zbignevas Ibelhauptas sako: „Pažvelgęs į festivalio programą matai, jog be išimties kiekvienas koncertas leidžia mėgautis pačiu aukščiausiu muzikos atlikimo lygiu“.

Rūbai šunims: užgaida ar būtinybė?

Rūbai šunims: užgaida ar būtinybė?

Stilingai rengiesi? Aprenk ir savo šunį. Toks galėtų būti užtvindžiusių kavines ir parduotuves keturkojų šeimininkų šūkis: užantyje ar rankinuke nešiojami šuniukai pasipuošę dailiau nei kai kurie vaikai. Vieni vadina tai silpnybe, kiti – tėvystės repeticija, treti teigia, kad apranga yra gyvybiškai svarbi mažiesiems žmonių draugams. Ne stiliaus vardan, o sveikatos sumetimais. Kaip yra iš tikrųjų?

„GAIDA 2011“ – skirtingi muzikos poliai

„GAIDA 2011“ – skirtingi muzikos poliai

Minimalizmas ir maksimalizmas muzikoje – tarp šių dviejų skirtingų muzikos polių šiais metais judės didžiausio Lietuvos tarptautinio šiuolaikinės muzikos festivalio „Gaida“ muzikinė švytuoklė. Kitaip – tarp atviros emocijos ir paprastumo, kurių taip vengė „klasikiniai“ 20 amžiaus avangardistai, ir pastarųjų puoselėjamo „skambančių struktūrų“ sudėtingumo, kuris ir vėl sulaukia naujų pasekėjų.

Spalio 21–29 d. keturiose Vilniaus erdvėse – Šiuolaikinio meno centre, Kongresų rūmuose, Menų spaustuvėje ir Nacionalinėje filharmonijoje – geriausi Lietuvos ir užsienio atlikėjai, simfoniniai orkestrai, ansambliai, solistai, pateiks 10 intriguojančių programų. Jų metu Lietuvos publika bene pirmą kartą bus išsamiai supažindinta su vienos didžiausių šiuolaikinės muzikos asmenybių, kompozitoriaus ir architekto Iannio Xenakio (1922–2001) kūryba. Pirmą kartą Lietuvoje bus atliktas ir bene iškiliausias XX a. pabaigos lenkų simfoninis kūrinys, „naujajam dvasingumui“ atstovaujanti Henryko Mikołajaus Góreckio III „Raudų“ simfonija, kurios įrašas prieš dešimtmetį net užkopė į populiariausių albumų reitingų viršūnes. Tradiciškai „Gaidoje“ atliekama ypač daug naujos lietuviškos muzikos (nuskambės 14 kūrinių, iš kurių 12 – pasaulinės premjeros), kuri neretai „genetiškai“ susijusi su tokiomis prigimtinėmis lietuviškojo minimalizmo apraiškomis, kaip sutartinės. Nors gausiai šiame festivalyje atstovaujama jaunoji kompozitorių karta, regis, suka kitais – europiniais – keliais. Lietuviškojoje programoje taip pat bus ir keletas paskyrimų M. K. Čiurlioniui, jo 100-ųjų mirties metinių proga.
Svarbi „Gaidos“ gija – garsių, autoritetingų užsienio atlikėjų pristatymas Lietuvos publikai. Šių metų programoje ypač išsiskiria kvartetas „Diotima“ iš Prancūzijos, pavadintas prieš keletą metų vienu didžiausių muzikos scenos atradimų Europoje. Spalio 23 d. Šiuolaikinio meno centre kvartetas atliks kultinį amerikietiškojo minimalizmo kūrinį – Steve‘o Reicho „Different Trains“, bei šių dienų Europos kompozitorių, ispano Alberto Posadaso ir Berlyne gyvenančio japono Toshio Hosokawos opusus.
Garsinės egzotikos mėgėjus turėtų patraukti unikalios kontrabosų orkestro „Ludus Gravis“ (Italija) pasirodymas Menų spaustuvėje. Spalio 22 d. kontraboso virtuozo ir kompozitoriaus Stefano Scodanibbio vadovaujamas ansamblis pateiks tokius 20 a. muzikos „perliukus“, kaip Arvo Pärto „Pari Intervallo“ bei kongrabosų ansambliui aranžuotą garsiąją Terry Riley mantrą „In D“. Ypatinga vakaro intriga – Londone gyvenančios jaunos kompozitorės Rūtos Vitkauskaitės kūrinio „Orion Arm“ premjera.
Ypač turtingą Vokietijos naujosios muzikos sceną „Gaidoje“ atstovaus bene geriausias Berlyno naujosios muzikos ansamblis „Kammerensemble Neue Musik Berlin“, spalio 27 d. ŠMC pristatysiantis „maksimalistinės“ muzikos programą: greta Xenakio ir garsaus vokiečio Helmuto Lachenmanno opusų – „maksimalistiniu“ keliu drąsiai žengiančio Mariaus Baranausko kūrinio „Trapecija“ premjerą.
Spalio 28 d. elitinis kolektyvas iš Prancūzijos „Ensemble 2e2m“ pateiks ypatingu skambesio subtilumu ir elegancija pasižyminčią dabartinių prancūzų trisdešimtmečių muzikos programą (praturtintą ir vienu Xenakio kūriniu), kurioje taip pat nuskambės šių metų „Tarptautinėje kompozitorių tribūnoje“ (International Rostrum of Composers) nugalėjusio Francesco Filidei kūrinys.
Audiovizualinį elektroakustinį performansą „Elektros lempučių muzika“ spalio 26 d. ŠMC surengs žinomas garso ir vizualiųjų sričių menininkas Michaelis Vorfeldas (Vokietija).
Lietuvos atlikėjų gretas festivalyje reprezentuos abu pagrindiniai mūsų simfoniniai orkestrai – Valstybinis ir Nacionalinis, taip pat „Gaida Ensemble“ bei festivalio naujokai – kamerinis choras „Brevis“ (vad. Gintautas Venislovas) ir Gedimino Gelgoto Naujų idėjų kamerinis orkestras NI&Co.
Atidarymo koncertui spalio 21 d. Kongresų rūmuose Valstybinis simfoninis orkestras rengia reprezentatyvią lietuviškos muzikos programą – skambės Ramūno Motiekaičio („Vabzdžių žingsniai“), Vytauto V. Jurgučio („Ci“), Antano Kučinsko (For Rest“) ir Nomedos Valančiūtės („Salos I“) kūrinių premjeros. Ją papildys festivalio kompozitoriaus Iannio Xenakio („Krinoidi“) bei amerikiečių minimalisto ir „rokerio“ Davido Lango „Grind to a Halt“ („Lėtėjimas“). Diriguos jaunas, bet jau pripažintas latvių dirigentas Martinš Ozolinš.
Nacionalinis simfoninis orkestras spalio 29 d. pakvies į festivalio uždarymo koncertą. Vėlinių išvakarėse pirmą kartą Lietuvoje bus atlikta nepaprasta įtaiga alsuojanti H. M. Góreckio III „Raudų“ simfonija (solistė – Bożena Harasimowicz, sopranas, Lenkija) bei I. Xenakio „Synaphai“ fortepijonui ir orkestrui (solistas – Geoffrey Douglas Madge, fortepijonas, Australija). Taip pat skambės Vidmanto Bartulio M. K. Čiurlioniui skirto kūrinio „Slėnis“ premjera bei ne vieną tarptautinį apdovanojimą pelnęs Justės Janulytės kūrinys „Tekstilė“. Diriguos Nacionalinės premijos laureatas Robertas Šervenikas.
Spalio 25 d. pirmą kartą festivalyje „Gaida“ dalyvaujantis choras „Brevis“ ėmėsi iššūkio interpretuoti ne tik du Xenakio opusus, bet ir ne mažiau sudėtingus uždavinius atlikėjams keliančius superminimalistų Ryčio Mažulio („Teleskopas“) ir Ričardo Kabelio („Kalno sutartinė“) naujus kūrinius.
Vien šiuolaikinę muziką atliekantis „Gaida Ensemble“ spalio 26 d. ŠMC klausytojams pasiūlys specialią minimalistinės muzikos programą – greta Europos ir Amerikos autorių išgirsime Remigijaus Merkelio „Genus“ („Išnykusi gentis“) lietuviškąją premjerą bei naują Mindaugo Urbaičio opusą.
O Gedimino Gelgoto Naujų idėjų kamerinis orkestras NI&Co spalio 28 d. drauge su DJ Partyzanais ir videomenininkų grupe „Rüt Rüt“ pasirodys specialioje programoje „reMIX | reMAX“, kurią rengia Egidijos Medekšaitė bei Marius Salynas ir kuriose bus remiksuojami daugelis žinomų XX a. kūrinių, tarp kurių autorių yra ir Bronius Kutavičiaus bei Mindaugas Urbaitis.

Festivalio metu bus rengiami susitikimai su atlikėjais ir kitokie palydintieji renginiai.

Šių metų „Gaidos“ festivalyje nuskambės 41 kūrinys. Iš jų 14 – sukurta lietuvių autorių, o 12 iš pastarųjų yra pasaulinės premjeros. Festivalio programoje – 43 kompozitorių pavardės iš Lietuvos, Prancūzijos, Amerikos, Italijos, Ispanijos, Japonijos, Belgijos, Estijos, Lenkijos, Kanados, Rusijos ir Vokietijos.

Festivalyje „Gaida“ – vienas geriausių pasaulio kvartetų

Festivalyje „Gaida“ – vienas geriausių pasaulio kvartetų

Svarbiausias Lietuvos šiuolaikinės muzikos festivalis „Gaida“ sostinės melomanams pristato vieną geriausių pasaulio styginių kvartetų „Quator Diotima“ iš Prancūzijos. „Tai vienas iš penkių kvartetų, kuriuos privalote žinoti“, – teigia autoritetingas britų muzikos žurnalas. Spalio 23 d. Šiuolaikinio meno centre rengiamame koncerte garsusis kvartetas grieš kultinį amerikiečių kompozitoriaus Steve‘o Reicho kūrinį „Different Trains“ („Skirtingi traukiniai“), kurio nenumaldomame pulse susilieja kvarteto ir iš įrašo skambančių traukinių sirenų garsai. (http://www.youtube.com/watch?v=wYnAQ-lK74A&feature=related)

Ypatingu išgrynintu skambesiu pasižymintis kvartetas „Diotima“, subūręs keturis lygiaverčius virtuozus, nuo pat kūrybinės veiklos pradžios koncertuoja žinomose Europos koncertų salėse, yra kviečiamas pripažintų muzikos festivalių. Kolektyvas gastroliavo Japonijoje, JAV, Meksikoje, Pietų Amerikoje, Kinijoje, Korėjoje. 1999 metais iškovojo pirmą vietą FNAPEC konkurse Paryžiuje, po metų – prizą už šiuolaikinės muzikos atlikimą styginių kvartetų konkurse Londone. Tais pat metais „Quatuor Diotima“ tapo Europos kamerinės muzikos centro Fontenblo mieste (Prancūzija) reziduojančiu kvartetu.

„Naujas ryškus styginių kvartetas – išties retas radinys“, – prieš keletą metų rašė antrasis didžiausias Prancūzijos dienraštis „Le Figaro. – „Ateities pianistą ar smuikininką impresarijai mums pristato kone kasdien. Tad tuo daugiau priežasčių įsidėmėti jaunus „Quator Diotima“ atlikėjus, neabejotinai geriausią prancūzų kamerinės muzikos perspektyvą. Jų rūpestis skambesio kokybe prilygsta vos ne religiniam pasišventimui pačiai sudėtingiausiai šiuolaikinei muzikai.“

„Quatuor Diotima“ neatsitiktinai pasivadino 20 amžiaus muzikos novatoriaus Luigi Nono kūrinio vardu „Diotima“ (Senovės Graikijoje pranašė Diotima buvo filosofo Sokrato mokytoja, kalbėjusi apie idealią – „platonišką“ – meilę). Kvartetas nuolat daug dėmesio skiria moderniajai klasikai ir naujausiems dabarties kūriniams, nors neapleidžia ir chrestomatinio repertuaro (Haydno, Bethoveno, Brahmso kvartetų), prancūzų impresionistų muzikos (Debussy, Ravelis).

Koncerte Vilniuje „Quatuor Diotima“ atliks du naujus, vos prieš keletą metų parašytus kūrinius – ispano Alberto Posado „Del reflejo de la sombra“ („Apie šešėlio atspindį“) ir japono Toshio Hosokawos „Blossoming“ („Žydėjimas“) – bei minėtą „žymiausio gyvo Amerikos kompozitoriaus“ Steve‘o Reicho kompoziciją „Skirtingi traukiniai“, laikomą vienu iš embleminių amerikietiškojo minimalizmo kūrinių.

1988 m. sukurti „Different Trains“ buvo inspiruoti Holokausto temos ir kompozitoriaus suvokimo, kad karo metu ir prieš pat karą, kai buvo mažas vaikas (g. 1936) ir važinėjo patogiais traukiniais tarp Los Andželo ir Niujorko (kur gyveno jo išsiskyrę tėvai), už Atlanto, Europoje, daugelis žydų buvo vežami visai kitokiais traukiniais į koncentracijos stovyklas. Kūrinyje Reichas panaudojo savo senos auklės, buvusio Pullmano vagono palydovo ir holokaustą išgyvenusių žmonių kalbos įrašus. Jų kalbėjimo intonacijas jis pavertė muzikos intonacijomis, kurias kūrinyje „gyvai“ groja styginių kvartetas, dubliuojamas iš įrašo skambančio kito kvarteto griežimu. Kūrinyje panaudoti ir senų 4-ojo ir 5-ojo dešimtmečių traukinių garsų įrašai.

Visai kitokio pobūdžio yra Alberto Posado kūrinys „Del reflejo de la sombra“ („Apie šešėlio atspindį“) – čia tyliai, atsargiai tyrinėjami garsai, styginių skambesiai. Tuo tarpu Europoje sėkmingą kūrybinę karjerą padaręs Toshio Hosokawa remiasi japonų estetikai ir dvasingumui ypač svarbia gėlės sąvoka ir kūrinyje „Žydėjimas“ tyrinėja žmogaus sielą: „Gėlė, kurią įsivaizdavau šiame kūrinyje, yra lotosas – simbolinė Budizmo gėlė. Gėlė ir aš esame viena; gėlės žydėjimas – tai tarsi odos nusimetimas, lyg gilinimasis į save.“

Tarptautinis šiuolaikinės muzikos festivalis „Gaida“ vyks spalio 21–29 d. Vilniuje, rengiama 10 koncertų. Festivalio organizatoriai – VšĮ „Vilniaus festivaliai“ ir Lietuvos kompozitorių sąjunga.

Kalendoriukų kolekcininkas: kiti mūsų pomėgį vertina kaip užgaidą (interviu)

Kalendoriukų kolekcininkas: kiti mūsų pomėgį vertina kaip užgaidą (interviu)

Pietų pertraukas ir penktadienio vakarų linksmybes jie iškeičia į paieškas. Jų artimieji šią aistrą geriausiu atveju traktuoja tai kaip silpnybę, ir nieko keisto: birofilija, skripofilija, bonistika – skamba it diagnozė. Tačiau iš tiesų tai – pomėgiai, kelios iš galybės kolekcionavimo rūšių.

Įspūdingas „Gaida“ projektas užkariauja Europą

Įspūdingas „Gaida“ projektas užkariauja Europą

Šį šeštadienį, kovo 26 dieną, Berlyne bus atliekama lietuvių kompozitorės Justės Janulytės garso ir vaizdo koncertinė instaliacija „Smėlio laikrodžiai“ – šį didžiulės sėkmės sulaukusį lietuvišką projektą į savo programą įtraukė didžiausias ir prestižiškiausias Vokietijoje šiuolaikinės muzikos festivalis „MaerzMusik“.

Tvarkingos viešosios miestų erdvės – jaunimo užgaida? (Video)

Tvarkingos viešosios miestų erdvės – jaunimo užgaida? (Video)

Iki savivaldybių tarybų rinkimų likus vos keletui dienų, Lietuvos jaunimo organizacijų taryba (LiJOT), šiuo metu vykdanti informacinę jaunimo pilietinio aktyvumo skatinimo kampaniją “Man ne dzin”, diskusijai kelia dar vieną problemą, kurią gali ir turi spręsti miestų tarybos – tai apleistos viešosios miestų erdvės bei namai, dėl jų būklės ir keliamo pavojaus miestiečių praminti vaiduokliais.

Festivalio „Gaida“ finalui – A. Martinaičio „testamentas“ ir Prancūzijos scenos pažiba

Festivalio „Gaida“ finalui – A. Martinaičio „testamentas“ ir Prancūzijos scenos pažiba

Šį penktadienį, 19 val. Filharmonijos salėje iškilmingas simfoninės muzikos koncertas vainikuos jubiliejinio 20-ojo aktualios muzikos festivalio „Gaida“ programą. Centrinę koncerto vietą užims vieno ryškiausių ir savičiausių lietuvių kompozitorių Algirdo Martinaičio kūriniai. Vakaro žvaigždė – garsi prancūzų violončelininkė Sonia Wieder-Atherton.