Klipai-virusai: kaip gimsta interneto sensacijos?

Kai kurie YouTube klipai yra daugiau nei populiarūs. Atrodytų, kas čia tokio – kažkoks gyvūnėlis kelias sekundes spokso į kamerą... Tačiau daugybei žiūrovų kažkodėl tai daro didelį įspūdį, klipą peržiūri ir vieni kitiems platina milijonai.

Galbūt tai montažo magija, originalumas ar įžymūs vardai, bet kuriuo atveju – užsikrečiame jų platinimo manija. Taigi, kokie tie klipai-virusai ir kodėl jie tokie populiarūs?

Vienas iš užkrečiamiausių YouTube klipų yra daugiau nei virusinis; tai 9-ojo dešimtmečio pop žvaigždūno Rick Astley hitas „Never Gonna Give You Up“, tapęs populiaraus pokšto vinimi. Viskas paprasta – draugams nusiunčiate nuorodą su patraukliu, sudominančiu aprašymu, tačiau iš tiesų jie pamato šios dainos klipą, paprastai papildytą užrašu, jog draugus apgavote (angl. rickroll). Šio žaismingo principo dėka dainą išgirdome FOX televizijos tiesioginiame eteryje, skaitytojo laiške krikščioniškai televizijai, Obamos kalbų montaže, seriale „Šeimos bičas“...

Kas toliau? Pernai pokšto estafetę iš Ricko perėmė rusiška versija, pavadinta „Trololo“ ir panaudojusi rusų baritono A. Khilo daugiau nei 30 metų senumo dainos klipą. O štai kaip už „rickrollus“ keršyti be pačio Ricko ar interneto pagalbos...

Hitleris žino viską

Dar vienas daugelio girdėtas fenomenas yra vokiečių filmo apie Hitlerį „Nuopuolis“ scena, kurioje fiureris sužino, jog karas pralaimėtas; vienintelis dalykas, kuris šioje scenoje keičiamas, yra subtitrai, neva išverčiantys apie ką kalbama. Temos pačios įvairiausios – kiaulių gripas, Haris Poteris, futbolas, „Žalgiris“...

Klipas nėra politiškai korektiškas, galbūt naciai ir humoras ne visiems suderinami, tačiau manijai plisti tai nei kiek nesutrukdė. Vienintele kliūtimi tapo filmo kūrėjų sprendimas šalinti šiuos klipus kaip pažeidžiančius autorines teises; tai teisingas sprendimas ar nemokėjimas pasinaudoti puikia reklama? Hitleris turi atsakymą ir į šį klausimą.

Žvaigždė ne savo noru

Beveik 17 mln. YouTube lankytojų jau peržiūrėjo klipą, kuriame matome moksleivį, pramintą „Žvaigždžių karų vaikiu“ (Star Wars Kid), mosikuojantį su metaliniu strypu, tarsi tai būtų džedajaus lazerinis kardas. Vėlgi, lankytojų noras dalyvauti, sukurti savą versiją, papokštauti, pavertė šį klipą virusiniu; vaikinukas montažo dėka jau kovojo filmuose „Nužudyti Bilą“, „Žiedų valdovas“, „Matrica“, „Žvaigždžių karai“.



Skirtingai nuo ankstesnių pavyzdžių, šiuo atveju išgarsėjo ne profesionalių kūrėjų filmas ar daina, o mėgėjiškas filmukas. Maža to, jį patalpino ne pats klipo herojus, kurio gyvenimas išpopuliarėjus apvirto aukštyn kojomis, teko išgyventi nesibaigiančias patyčias ir mesti mokyklą. Tai iškelia vieną esminių interneto problemų; globalioje viešojoje erdvėje privatumą apsaugoti yra itin sunku, o virusiniai klipai, žaibo greičiu apskrendantys aplink pasaulį, žvaigžde gali paversti absoliučiai bet ką – dvylikmetį, atliekantį Lady Gaga dainą, talentingą šokėją arba, ypač dažnai, mažą mielą vaiką ar gyvūnėlį.

Kaip sukurti klipą-virusą?

„Open Forum“, „Tech Crunch“, „DailyBloggr“ ir kiti vardina, jog, kuriant klipą virusą, reikia atsižvelgti į keletą taisyklių. Pirmiausia, didelę dalį sėkmės lemia klipo turinys. Norint sulaukti milijonų žmonių dėmesio, nepakaks tik nufilmuoti, nors ir meistriškai, panoramą nuo savo balkono. Teks gerai pagalvoti, ką ir kaip norite pasakyti savo klipu:

1) Reklama yra blogis. Net jei ir reklamuojate kažkokį produktą ar orientuojatės į tikslinę auditoriją, visa tai virusiniame klipe turi būti užslėpta; na, nebent Jūsų reklama labai šauni ir joje matome Ronaldinho triukus su kamuoliu, Niujorką šturmuojančius triušiukus ar dar ką nors įdomaus.

2) Kuo trumpiau, tuo geriau. Klipas privalo būti trumpas; internete lankytojų kantrybė sėdėti pasyviai ką nors žiūrint senka žymiai greičiau, nei sėdint prie televizoriaus; galų gale, kalbame apie didžiulį žiūrovų kiekį – tad pasistenkite jiems įtikti neužtrukdami ilgai. Kartais pakanka vos keleto akimirkų – pavyzdžiui, šiam juokingam smūgiui į vartus, kurį jau peržiūrėjo daugiau nei milijonas lankytojų, užteko vos keturių sekundžių.

3) Gera pradžia – pusė darbo. Jei pirmosios kelios sekundės nepatraukia žiūrovo, viskas nueis perniek ir susidomėjimas klipu išblės nė nepradėjęs augti. Tad ieškokite „kabliuko“, kažko, kuo galėtumėte išlaikyti dėmesį nuo pat pradžių; antai, šimtus milijonų kartų peržiūrėtas klipas „Man įkando Čarlis“ iškart mums pristato du mielus vaikus, kurių čiauškėjimas tiesiog neleidžia neperžiūrėti iki galo.

4) Nepalikite abejingų.
Populiariausi klipai nustebina, sujaudina, prajuokina, nuliūdina, suintriguoja; trumpiau tariant – tai, ką pamato žiūrovas, privalo kažkaip jį paveikti. Kalbant apie mases paveikiančius klipus, tai reiškia apeliavimą į universalias emocijas, dažniausiai - juoką. Išties, būtent juoku mes labai linkę dalintis su kitais, tai įrodo ir milijonus užkrėtęs mažo berniuko kvatojimas.

5) Neatrodykite profesionalūs! Virusinis klipas dažniausiai atrodo taip, lyg būtų sukurtas mėgėjiška kamera, be didelio išankstinio pasiruošimo. Geriau pasiruošti ir viską apgalvoti, tačiau to neparodyti – kaip ir akivaizdžios reklamos atveju, profesionalumo demonstravimas atstumia, kelia dirbtinumo įspūdį, verčia abejoti nuoširdumu, galiausiai, atima dalį žavesio. Tarkim, jei paaiškėtų, jog šis linksmas vyrukas tik apsimetinėja vardan klipo, daugybė žiūrovų prarastų susidomėjimą.

6) Žiūrovas – valdovas. Galbūt laikote savo idėją puikia, ilgai dirbote, siekdami ją įgyvendinti; tačiau jei neatsižvelgėte į lankytojų poreikius, Jūsų klipo niekas nenorės žiūrėti. Jei talpinsite klipą YouTube, niekad nepamirškite, kad tai milžiniška interneto bendruomenė su savais interesais, kuriuos pastebėsite dažniausiai peržiūrimų klipų skiltyje. Pavyzdžiui, matydami, jog dabar YouTube domina serialo „Dingę“ pabaiga, pamėginkite sukurti ką nors ta tema.

7) Leiskite kurti ir kitiems.
Kaip parodė ankstesni pavyzdžiai, vienas iš klipo sėkmės kertinių akmenų yra galimybė jį pritaikyti kituose kontekstuose, tai yra, žiūrovams keisti, redaguoti, „remiksuoti“ jį, pakeisti idėją arba parodyti ją nauju kampu. Tai yra masinančio potraukio dalis; galite neabejoti, jog naujuosius variantus peržiūrėję žmonės norės pamatyti ir originalą. Sukurkite ką nors, kam būtų lengva pritaikyti naują muziką ar garsus, pridėti vaizdo efektus ir pan.

Pasirūpinę turiniu, imkitės kito svarbaus etapo – reklamuokite savo klipą! Akivaizdu, kad apie Jūsų kūrinį niekas nesužinos, jei jo neišplatinsite, o tam internete apstu galimybių. Pirmiausia, nepamirškite išrinkti tinkamų, patrauklių raktinių žodžių, pavadinimo bei klipo sumažinto atvaizdo; nevenkite detalių aprašymų,  išrinkite labiausiai intriguojantį kadrą nuotraukai. Bendradarbiaukite su tinklaraštininkais, išnaudokite socialinius tinklus Facebook, MySpace, Twitter ir kitus, siųskite nuorodas elektroniniu paštu, junkitės prie diskusijų forumų. Jei paraginsite dalintis šiuo klipu ir kitus, paprašysite draugų, populiarumas gali greitai išaugti. Gal tuomet sugebėsite net aplenkti išraiškingąjį prerijų šuniuką?..



Virusiniai klipai, kaip matome, iš esmės yra įvairūs. Masiškai paplisti gali vaizduojantys tiek įžymybes, tiek eilinius mirtinguosius. Galbūt taip yra todėl, kad internete visi esame lygūs – tik nuo mūsų pasirinkimo priklauso, ar būsime kūrėjai, ar vartotojai, ir šiais vaidmenimis nuolat apsikeitinėjame. Nuspėti, kuris klipas internete taps išties populiarus, labai sunku. Galiausiai, neretai pačiais populiariausiais tampa tiesiog unikalius kadrus vaizduojantys klipai, tai yra, jų sėkmę lemia sugebėjimas laiku ir vietoje atsidurti su kamera rankoje. Visgi, jei manote, kad galite sukurti kažką nepaprasto ir paklausysite bent keleto iš išvardintų patarimų, galbūt netrukus išmuš ir Jūsų šlovės valanda. Na, nebent esate neeilinė asmenybė, tokia kaip Susan Boyle – tuomet tiesiog atsistokite prieš kamerą ir visus išsyk sužavėsite.

Parengė Martynas Gedvila

Naujausi komentarai
Austėja
2010-06-02, 21:55
Puikus straipsnis! Įdomi tema ir įdomiai parašyta - skaičiau neatitraukdama :) Daugiau tokių straipsnių! ;)
Gintarė
2010-06-02, 12:26
Čia tai geras! Super! Ačiū labai!
Rašyti komentarą
Vardas* El. paštas
Komentaras*
    *privalomi laukai